Idan Artikel 05.10.2015

Athliit: Book en træner fra mobilen

Athliit.com vil være den globale standard for booking af trænere og instruktører. Sitet skal gøre idrætten mere tilgængelig primært via mobilen.

Skrevet af: Martin Hedal

Man kan hyre en taxa, leje en bil og finde et hotelværelse i nærheden fra mobilen meget let, men man kan ikke hyre en instruktør eller træner. Samtidig er det vanskeligt for mange dygtige atleter at sælge sig selv til omverdenen. Det pirrede entreprenøren Rasmus Schjødt Pedersen:

”Det startede med en megatrend med ’personalized sport’ koblet med et behov for at lave digitale løsninger, der gør det muligt for folk let at agere på deres indskydelser. Det er et krav, som folk stiller i stigende grad. Jeg kunne se på sportsområdet, at der var et stort behov for lettere at komme i kontakt med hinanden. Både hos klubber, men så sandelig også hos vores dygtige atleter – og både i Danmark og internationalt.”

Efter en indkøringsperiode i første halvdel af 2015 med skarpt fokus på eliteatleter har Athliit nu åbnet for, at alle kan oprette sig som træner/instruktør på sitet:

”Lad os sige, at jeg gerne vil udbyde mine kundskaber i salsadans. Jeg koster 15 dollars i timen og opretter mig på Athliit. Et minut efter kan folk så booke mig. Alle kan oprette sig. Og bruger-reviews afgør så, hvor populær man er,” forklarer Rasmus Schjødt Pedersen.

Brugernes anmeldelser og feedback er i det hele taget meget afgørende for Athliit på samme måde, som man kender det fra internationale tjenester som Uber.com og Airbnb.com.

Idrætten bliver mere tilgængelig

Rasmus Schjødt Pedersen forklarer, at Athliit kort sagt gerne vil ”gøre det let for alle, der gerne vil tilbyde træning.” Den gennemgående filosofi er, at det skal være let at gå til – for træneren/instruktøren og for kunden. Han ser også store muligheder på Athliit for idrætsforeninger:

”Klubberne skal også have mulighed for at komme i kontakt med flere folk, der gerne vil dyrke sport eller indgå i nye sportslige fællesskaber. Det er svært i dag. Det er svært at købe medlemskaber, og det er svært at finde et hold. De fleste klubwebsites er gammeldags og ikke mobiloptimerede. Google ændrer jo sin algoritme løbende og belønner mobilvenlige websites, der er optimeret til det liv, vi lever i dag. Vi vil gerne hjælpe klubberne med at omstille sig.”

Athliit er gratis at bruge for kunder, men som udbyder – fx en klub eller træner – kan man vælge en premium-udgave, hvor man bl.a. kommer højere op i søgningerne. Det er en central del af forretningsplanen. En anden vigtig del er, at Athliit tænker globalt med det samme og skal nå bredt ud i løbet af et par år. Investeringsfonden Seed Capital har investeret i det ambitiøse projekt. Fonden investerede også i Endomondo, der blev solgt for godt en halv mia. kr. i 2014. 

”Vores mål er at lave en global shop-standard for, hvordan man køber sportsservices. Forhåbentlig vil det være sådan om 3-5 år, at hvis du ikke er med på Athliit, så eksisterer du ikke. Hvis ikke du er med på Airbnb, Hotels.com eller Booking.com, så eksisterer du reelt ikke i dag. Det er den tilstand, vi gerne vi skabe,” slutter Rasmus Schjødt Pedersen.

Mere info

 
 

Artiklen om Athliit er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Besøg Athliit.com eller Athliit på Facebook.