Beskedent bud på OL-rettigheder
IOC’s brud med EBU kan blive dyrt, efter at de to store public service-stationer i Tyskland har budt overraskende lidt for tv-rettighederne til OL i 2014 og 2016.
Da IOC sidste år afsluttede 50 års samarbejde med the European Broadcasting Union og sagde nej til 630 mio. euro for tv-rettighederne til OL i 2014 og 2016, var håbet, at man ville få mere ud af at indgå enkeltaftaler med især de største europæiske lande. Men ifølge det tyske tidsskrift Der Spiegel har de to store public service-kanaler på nøglemarkedet i Tyskland, ARD og ZDF, kun budt små 90 mio. euro for rettighederne til de to lege, mens betalingskanalen Sky skulle være klar til at ryste op med et ikke nærmere angivet beløb på den rigtige side af 100 mio. euro. Der Spiegel vurderer, at buddet fra ARD og ZDF må sprede skuffelse i IOC, hvor man angiveligt havde forventet at hente omkring 200 mio. euro på det store tyske marked – og ikke et beløb, der værste fald kan ende omkring de 100 mio. Sker det, vil der være meget langt op til de godt 800 mio. euro i tv-indtægter, som ifølge markedsanalytikere er IOC’s mål for hele EBU-området minus Italien og Tyrkiet. I sidstnævnte lande har kommercielle tv-kanaler ejet af Robert Murdoch tidligere indgået aftaler med IOC uden om EBU.
Usikre konsekvenser
IOC’s tv-strategi er blevet kritiseret for at være for fokuseret på usikre, kortsigtede gevinster.
Allerede sidste år vurderede markedsanalytikere, at IOC’s brud med EBU var højt spil og i værste fald kunne blive en dårlig forretning på grund af den globale finanskrise og økonomiske afmatning. Desuden frygtede flere idrætsgrene, at deres meget tætte samarbejde med EBU og organisationens nationale public service-stationer ville lide skade på længere sigt. Hvorvidt IOC’s nye strategi ender som en økonomisk succes eller et selvskabt problem, er det dog stadigt svært at vurdere, så længe Skys præcise tilbud i Tyskland ikke er kendt. Desuden er det ikke oplyst, hvad IOC tjener på tv-rettighederne til de små- og mellemstore europæiske lande, som man tidligere i år solgte til det tyske agentur Sportfive med henblik på videresalg. Endelig mangler IOC stadig at indhente bud på tv-rettighederne for OL i 2014 og 2016 fra de store lande Frankrig, Spanien og Storbritannien. Placeringen af sommerlegene i 2016, som Chicago, Rio de Janeiro, Madrid og Tokyo konkurrerer om ved IOC’s session i København til oktober, kan i øvrigt få stor betydning for tv-rettighedernes markedsværdi i Europa og USA. Vinterlegene i 2014 afholdes i Sochi, der ligger ved den russiske sortehavskyst.