Idan Artikel 06.07.2012

Dansk idræts kompetencer under lup

Eksplosionen i nye idrætsrelaterede uddannelser og dansk idræts kompetencer på marketing- og eventområdet kommer til kritisk debat på Idans optaktskonference til EASM 2012 den 18. september.

400-500 delegerede fra Europa og resten af verden ventes at deltage i den hidtil største konference om sportsmanagement på dansk grund, når European Association for Sports Management afvikler sin årlige konference, EASM 2012, i Aalborg, den 18.-21. september med UCN Sport Management og Idan/Play the Game som værter. 

Idan benytter anledningen til at sætte kritisk lys på den rivende udvikling på sportsmanagement-området herhjemme på en dansk vinklet optaktskonference, den 18. september med titlen ’Idræt mellem forening og forretning – sportsmanagement i fremtidens danske idrætssektor’. Optaktskonferencen er delvist opdelt i to spor under overskrifterne 'Eksplosion i uddannelser' og 'På jagt efter sponsorer, tilskuere og deltagere'.

Eksplosion i uddannelser

Det ene spor sætter fokus på de senere års eksplosion i nye idrætsrelaterede uddannelser i Danmark med fokus på sportsmanagement og fremtidige stillinger i ledelse og administration på idrætsområdet herhjemme. 

Hvad er indholdet, værdigrundlaget, underlaget og perspektiverne for de mange nye uddannelser? Er behovet, underlaget og det forskningsmæssige grundlag overhovedet til stede for den hastige udvikling, der i de senere år har trukket hundredvis af nye studerende til mellemlange og videregående uddannelser som supplement til de frivillige og mere uformelle lederuddannelser, der traditionelt udbydes af idrætsorganisationer og forbund?

På jagt efter sponsorer, tilskuere og deltagere

Det andet spor går kritisk, men konstruktivt til danske arrangører, klubbers og forbunds evner til at udvikle attraktive sponsorkoncepter og events med appel til sponsorer, deltagere og publikum. Der sker en voldsom udvikling på markedet i disse år, og det er slet ikke sikkert, at de klubber, forbund og arrangører, der dominerer i dag, også kommer til at sidde på guldet om ganske få år. 

Hensigten med optaktskonferencen er desuden at give repræsentanter for den danske idrætssektor en forsmag på nogle af de temaer, der behandles grundigt i selve EASM-konferencens program i dagene 19.-21. september. Her fremlægger og debatterer op mod 250 oplægsholdere den nyeste forskning og viden inden for forskellige aspekter af det meget brede sportsmanagement-område, lige som Play the Game er vært for et særligt symposium, der sætter nogle af international idræts vigtigste problemstillinger til debat. Tilmelder man sig hele EASM-konferencen i dagene 18.-21. september (pris kr. 3.800,-) er det gratis også at deltage i den danske optaktskonference. Deltagelse i den danske optaktskonference den 18. september alene koster 1900 kr. inkl. forplejning og konferencematerialer. Det fulde program for optaktskonferencen med ca. 20 oplægsholdere og paneldeltagere offentliggøres primo august. Blandt de oplægsholdere, der allerede har givet tilsagn, kan nævnes følgende:

  • Løbsdirektør Bo Edsberger, Göteborgsvarvet
  • Studieleder Jan Kahr Sørensen, Sektionsleder for Idræt, Aarhus Universitet
  • Studieleder Jesper Franch, School of Medicine and Health, Aalborg Universitet
  • Studieleder Thomas Skovgaard, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet
  • Studieleder på bacheloruddannelsen, Eva Wulff Helge, Institut for Idræt, Københavns Universitet
  • Studieleder Per Justesen, UCN Sport Management
  • Chief Commercial Officer Thomas Badura, SponsorPeople
  • Løbsdirektør Thomas Veje Olsen, KMD Challenge
  • Direktør Søren Brixen, DGI
  • Udviklingschef Morten Mølholm Hansen, Danmarks Idræts-Forbund
  • Professor Hallgeir Gammelsæter, Høgskolen i Molde, fmd. EASM 2012 Scientific Committee
  • Lektor Per-Göran Fahlström, Linnéuniversitetet, Växjö, bestyrelsesmedlem i EASM
  • Souschef Hanne Sejer, Sport Event Denmark
  • Direktør Henrik H. Brandt, Idrættens Analyseinstitut