Det amerikanske fitnessmarked stagnerer
Efter en lang årrække med kraftige ekspansion tyder nye tal på, at væksten på det kommercielle fitnessmarked i USA er stagneret.
For første gang i ti år oplever den amerikanske kommercielle fitnessindustri nu en stagnation i antallet af fitnesskunder.
Selvom markedet stadig oplever en vækst i antallet af centre, er det samlede antal af kunder stagneret på 41,3 millioner medlemmer, svarende til 15,7 procent af befolkningen. Også den samlede nettoomsætning på 15 mia. dollars er stagneret, viser tal fra den internationale fitnessorganisation IHRSA og Deloitte i Tyskland.
Men også de seneste seks år kraftige vækst i antallet af centre er nu udsat for stagnation. Fra en gennemsnitlig vækst på 12,7 procent om året er væksten i antallet af centre fra 2005 til 2006 nu nede på 8,3 procent.
Samtidig oplever branchen en ændring i markedets sammensætning. Hvor nye fitnesscentre tidligere var store multifunktionelle idrætsfaciliteter, er nyopførte fitnesscentre nu mindre specialiserede centre målrettet bestemte kundesegmenter.
Stadig det største marked
På trods af at både medlems- og omsætningstallene fra den amerikanske fitnessindustri er gået i stå, er den amerikanske fitnessbranche stadig verdens største udbyder af kommerciel breddeidræt.
Set i forhold til de ledende europæiske markeder i England, Italien og Tyskland ligger den amerikanske fitnessindustri stadig i front målt på alle nøgletal. Det gælder både den procentdel af befolkningen, som dyrker fitness, de økonomiske nøgletal og antallet af medlemmer.
Ny strategi nødvendig
Stagnationen på det kommercielle amerikanske fitnessmarked betyder imidlertid, at den amerikanske fitnessindustris centerledere ikke længere kan regne med den stabile vækst i efterspørgslen, som de hidtil baserede deres vækst på.
I stedet for at lægge forretningen an på et stort tilløb af nye kunder, må fitnesscentrenes ledere nu koncentrere sig om at fastholde de medlemmer, som centreret har i dag, hvilket er en langt større udfordring.