DGI åbner fitnesscenter i København
Med åbningen af DGI-Byens nye Træninghus midt i København bliver diskussionen om konkurrenceforvridende aktiviteter endnu en gang trukket op.
Den 10. november slog DGI-byen dørene op til deres nye fitnesscenter med navnet ’Træningshuset’. Det består foreløbigt af 125 kvadratmeter med mulighed for både styrke- og konditionstræning med udsigt over vandkulturhusets mange bassiner. Med DGI-byens nye træningstilbud i hjertet af København rejses debatten om konkurrenceforvridning mellem de kommercielle centre og ikke-kommercielle foreningsdrevne eller selvejende centre endnu engang. Som selvejende institution er DGI-byens nye fitnesscenter således ikke i samme grad tvunget til at komme ud med et overskud som de kommercielle.
Langtidskunder eller klippekortsmedlemmer?
De ikke-kommercielle centre kan også have konkurrencefordele i forhold til bl.a. momsregler, direkte eller indirekte driftstilskud fra kommunen og lave udgifter til lokaleleje, få eller ingen lønomkostninger pga. det frivillige medlemsarbejde samt en foreningskonstruktion, der kan nyde andre former for lokal politisk opbakning.
Gennem et eller flere af disse forhold opnår mange af de DGI-organiserede ikke-kommercielle fitnesscentre en relativt gunstig konkurrencesituation, som er en torn i øjet på mange de af omkringliggende kommercielle entreprenører. For eksempel tilbyder det nyåbnede Træningshus i DGI-Byen at medlemmerne kan købe de i kommercielle kredse højst upopulære ’10 turs-kort’, hvor kunden udelukkende betaler for de gange, centret benyttes. Klippekortsordningen er uønsket i kommercielle centre, da centrene ikke kan leve af den løse kundetilknytning, men har behov for længerevarende abonnementer med faste månedlige ydelser. DGI Byens nye træningscenter udbyder i lighed med kommercielle centre også 6 og 12 måneders medlemsabonnementer, men her ligger priserne nogenlunde på niveau med et medlemskab hos en af de store kommercielle fitnesskæder. Med i prisen følger dog også fri adgang til DGI-byens vandkulturhus.
Strategisk valgt prisniveau
Ifølge DGI-byens Idræts- og kulturdirektør Poul Henning Jørgensen er priserne på et månedsbaseret PBS-medlemskab lavet ud fra prisniveauet i den billigere ende af det kommercielle marked, samtidig med at et medlemskab altså giver adgang til vandkulturhuset.
Træningshuset er dog med sine kun 125 kvadratmeter et relativt lille center med begrænset kapacitet. Hovedparten af de seks kommercielle fitnesscentre, som ligger i umiddelbar nærhed, råder over betragteligt flere maskiner og tilbud. Set fra et konkurrencemæssigt synspunkt kan dette vise sig at blive et centralt argument i konkurrencedebatten, fordi Træningshuset ikke på denne måde vil rive gulvtæppet væk under de eksisterende udbydere. Dette bekræftes af Poul Henning Jørgensen som har kalkuleret med, at hovedparten af Træningshusets brugere vil være dem, der i forvejen kommer i DGI-byen. Poul Henning Jørgensen udtrykker dog også håb om, at Træningshuset kan nå ud til mennesker, der endnu ikke føler sig trygge ved de store kommercielle centre, men i stedet sætter pris på et mindre og mere intimt træningsmiljø. Spørgsmålet er dog stadig, om brancheforeningen for de danske fitnesscentre, DFHO, af politiske og strategiske hensyn vil se igennem fingre med det lille nye DGI-centers eksistens eller om de vil forsøge at trække en streg i sandet for at undgå yderligere konkurrence fra de ikke-kommercielle centre i fremtiden.