DGI satser på fleksibel fodbold
DGI er med konceptet Flexfodbold på vej ind i kampen om de voksne motionister, der ønsker at spille fodbold under mere fleksible former på små baner.
De voksne motionister, som gerne vil spille fodbold på mindre baner og på fleksible tidspunkter, er for alvor ved at blive en interessant målgruppe for de store idrætsorganisationer. Nu melder de Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) sig sandsynligvis ind i kampen med konceptet Flexfodbold, der sigter mod at udvikle nye fodboldtilbud til 20-60-årige, som tidligere har spillet fodbold og gerne vil gøre det igen. DGI’s hovedbestyrelse har givet grønt lys til, at DGI's administration udarbejder et foreningsrettet projekt, som i midten af april skal til endelig godkendelse i hovedbestyrelsen. Ifølge de første projektskitser er det DGI’s ambition at udvikle et fodboldtilbud på små baner placeret på gode lokaliteter og med personer tilknyttet, der har kompetencerne til at skabe en motiverende fodboldkultur på og omkring banerne.
Fleksible tilbud
På DGI’s idrætskonference i fodbold i slutningen af januar argumenterede DGI’s formand for, at mange voksne danskere gerne vil spille fodbold, men ikke kan finde sig til rette i den traditionelle 11-mandsfodbold på store baner og med faste træningstidspunkter.
”Bold giver glæde og bevægelse. Lige nu går tendensen i retning af mindre og mindre teams. Blandt voksne mænd er der mange som dybest set gerne vil spille bold, men de kan ikke finde en metode, der passer med konen,” sagde Søren Møller ifølge DGI’s hjemmeside på konferencen. Her pegede han samtidig på, at baner placeret på gode lokaliteter er afgørende, hvis de ikke skal ligge øde hen, og at forskellige events kan være med til at skabe liv på og omkring banerne.
DIF og DBU satser også på nye fodboldtilbud
DGI’s satsning er inspireret af kommercielle koncepter i Tyskland og England, som i efteråret fik en aflægger i København, da det privatdrevne Fodboldfabrikken åbnede på Vesterbro med små indendørs baner, som kan lejes på timebasis.
DGI’s satsning kommer samtidig i kølvandet på, at Danmarks Idræts-Forbund (DIF) før jul annoncerede, at man i samarbejde med DBU vil udvikle tilbud om ’street soccer’ målrettet unge og såkaldt fodboldfitness til voksenspillere, der har svært ved at finde tid til faste træningspas i klubberne. Som i DGI’s projekt lægger DIF og DBU op til spil på små baner. Desuden skal det være muligt melde sig til træningspas under fodboldfitness med kort varsel.
Kommercielle aktører fører an
At det i princippet er muligt at skabe interesse for fleksible fodboldtilbud, har fremvæksten af en lang række kommercielle fodboldcentre i England vist.
På DIF’s nylige foreningskongres i Brøndby fortalte Keith Michell, der er udviklingschef i fodboldkæden Goals Soccer Centre, hvordan den kommercielle kæde har udviklet sig til en central fodboldudbyder i England med 39 centre, som hver især ofte tiltrækker 3.000-4.000 kunder om ugen. Alle centre bygger på et forretningskoncept, der har god beliggenhed, gode faciliteter og højt serviceniveau som de centrale værdier. Det ligner nogle af de principper, som DIF og DGI på forskellig vis vil satse på i Danmark. Hvorvidt de danske foreningsforsøg med fleksibel fodbold vil kunne matche de engelske fodboldcentre i størrelse, er dog mere tvivlsomt. Således opererer Goals Soccer Centre med, at alle centre som minimum skal have ti baner, ligesom man typisk investerer over 20 mio. kr. i opførelsen af et nyt center.Til sammenligning er der eksempelvis afsat 7,5 mio. kr. til DIF og DBU’s satsning på nye fodboldtilbud.