DIF vil mindske bureaukrati
Mindre bureaukrati skal øge frivilligheden, lyder det i et nyt politisk udspil fra Danmarks Idræts-Forbund. På 11 områder vil DIF arbejde for at gøre det frivillige arbejde smidigere for foreningerne.
Her i valgkampens slutspurt lancerer Danmarks Idræts-Forbund (DIF) et politisk udspil, der skal gøre livet som frivillig i de danske idrætsforeninger lettere. Ifølge oplægget fra DIF skal især lettere papirgange hjælpe foreningerne, så det frivillige arbejde i mindre grad skal foregå ved skrivebordet og i større grad bruges på at skabe idrætsaktivitet. Allerede på DIF’s kongres i februar bebudede DIF-formand Niels Nygaard, at der skulle tages initiativer for at mindske bureaukratiet i idrætsforeningerne, og det er nu mundet ud i 11 konkrete punkter i det politiske oplæg ’Mindre bureaukrati – flere frivillige’.
Krav om forenklinger
På en række områder ønsker DIF, at papirarbejdet i foreningerne forenkles:
Bl.a. vil DIF gøre det lettere for foreningerne at indhente børneattester. Det skal således være muligt at bruge it frem for den nuværende procedure, hvor foreningerne printer formularer, der skal udfyldes i hånden og sendes med post. Ligeledes skal revisionen i foreningerne gøres lettere, så eksempelvis bilagsdokumentationen for skattefri omkostningsgodtgørelser blandt de frivillige bliver mindsket. I forlængelse heraf ønsker DIF samtidig, at beløbet for skattefri omkostningsgodtgørelse hæves. For folk på overførselsindkomster – såvel ledige og førtidspensionister som efterlønnere og pensionister – skal frivilligt arbejde ikke længere være forbundet med risiko for at blive trukket i den offentlige ydelse. Reglerne på beskæftigelsesområdet skal laves om ud fra et argument om, at det frivillige arbejde er til alles bedste: den frivillige bruger sit netværk og udvikler sine kompetencer i det frivillige arbejde, mens foreningslivet og samfundet nyder godt af det frivillige arbejde. I udspillet bliver også foreningernes momsfritagelse bragt på banen. Momsfritagelsen, der i Danmark gælder for bl.a. amatøridrætsforeninger, sikrer, at foreningerne ikke hænger på et årligt momsregnskab. Området er kommet i EU’s søgelys, og EU-Kommissionen vil føre en sag mod Danmark ved EU-Domstolen, samtidig med at et nyt momsdirektiv i EU generelt skal gøre op med momsfritagelser. DIF bebuder på den baggrund, at man sammen med Skatteministeriet og den Europæiske Olympiske Komité vil arbejde for en bevarelse af momsfritagelsen. Derudover ønsker DIF også at slanke sit eget bureaukrati. Bl.a. skal en fælles medlemsregistrering hos de tre store idrætsforbund, DIF, DGI og Firmaidrætten, gøre arbejdet lettere for foreningerne. Efter planen skal den fælles medlemsregistrering indføres fra 1. januar 2013. DIF ønsker derefter, at den fælles medlemsregistrering føres videre i kommunerne.
Idan og SDU undersøger
I sin begrundelse for at tage fat i de bureaukratiske barrierer henviser DIF til tal fra den endnu ikke afsluttede Frivillighedsundersøgelse, der bl.a. viser, at én ud af tre idrætsforeninger oplever, at der stilles for mange krav fra det offentliges side.
Idan og Syddansk Universitet (SDU) gennemfører Frivillighedsundersøgelsen for DIF med støtte fra Tuborgfondet, og lige nu bearbejder Idan og SDU de store mængder data, som er kommet ind undersøgelsen, hvor mere end 5.000 idrætsforeninger under DIF har besvaret spørgeskemaet. Resultaterne og analyserne af undersøgelsen, som forventes præsenteret mod slutningen af 2011, skal give et større indblik i, hvordan frivilligheden har det og opleves ude i idrætsforeningerne.