Idan Artikel 16.12.2009

Digital hånd til idrættens frivillige

It-udviklingsvirksomhed lancerer gratis webbaseret klubsystem målrettet den organiserede idrætsverden. Sport One Danmark er gået ind i projektet som kommerciel partner.

Efter fem år med salg af administrationssystemet Tournament Manager til badmintonklubber tager it-virksomheden ConCor skridtet fuldt ud med det gratis webbaserede system SportPeople til alle idrætsforeninger og -forbund.

SportPeople, der er udskilt som selvstændigt selskab med ca. fem ansatte, har i realiteten eksisteret siden marts 2009, men går nu for alvor offensivt til værks – bl.a. via en præsentation af systemet for klubber og specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) i Idrættens Hus og et netop indgået formaliseret samarbejde med DIF og Team Danmarks fælles marketingselskab Sport One Danmark.

Fokus på organiseret idræt

SportPeople er udviklet til at passe ind i den organiserede idrætsverdens hierarki med forbund, kredse, foreninger, ungdomsafdelinger osv.

”Det er de organiserede klubber, vi vil hjælpe administrativt. Vi vil også gerne hjælpe andre med at organisere sig, men vi går ikke ud og laver eksempelvis løbeprogrammer til individuelle personer. Vi henvender os ikke direkte til individet, men nærmere til klubadministratorer og de frivillige hjælpere,” forklarer medejer af ConCor og SportPeople, Jesper Mikkelsen.

Det betyder imidlertid ikke, at SportPeople ikke har fokus på individets behov for at socialisere sig på nettet. Med inspiration fra sociale medier som FaceBook indeholder SportPeople således også socialiseringsværktøjer som deling af billeder, diskussionsfora, ’venner’, fanmodul m.m. SportPeople har medio november ca. 4000 brugere, og de går typisk i dialog med hinanden, når de bruger systemet, forklarer Jesper Mikkelsen:

”Vi kan se, at folk er på sitet i ca. syv minutter i snit. De klikker meget rundt og går i netværk og dialog med hinanden derinde. […] Den sociale netværksdel skal man ikke underkende. Folk anbefaler til hinanden eller går i relation med hinanden via bl.a. vennefunktioner, som man kender fra FaceBook.”

Flere kommunikationsværktøjer

Folkene bag SportPeople har selv baggrund som frivillige ledere i idrætten. De kender dermed de kommunikationsudfordringer, klubberne sidder med i dagligdagen, men har suppleret deres egne erfaringer med dialog med idrætten og analyser inden udviklingen af systemet.

Selve udviklingsarbejdet tog ca. et år og har ud over de sociale elementer resulteret i funktioner som klubkalender, grupperingsværktøjer, opslagstavle, tilmeldings- og eventsystem, tilmeldingsstatistik, nyhedsabonnementssystem, medlemslister, klubprofiler på særskilt offentligt site, forældre-barn-funktion til beskyttelse af børn (minder om folkeskolernes såkaldte ’ForældreIntra’), beskedsystem og diverse massekommunikationssystemer, så eksempelvis et forbund kan sende en e-mail ud til samtlige medlemmer.

Samarbejde med Sport One Danmark

ConCor satser på, at både idrætten og ConCor selv kommer til at tjene penge på SportPeople. Begge får en eksponeringsplatform over for annoncører, og klubber og forbund kan frikøbe plads til at få eksponeret egne sponsorer:

”Forbund og klubber kan få deres sponsorer og annoncører ind. Det er ikke en gratis feature, for så fjerner vi vores indtægt. Vi er også på vej med en sms-funktion, som ikke vil være gratis. Annoncer alene kan ikke drive det rundt,” forklarer Jesper Mikkelsen.

Sport One Danmark skal i fremtiden være bindeled mellem SportPeople og idrætten og dermed hjælpe begge parter til at udnytte de kommercielle muligheder optimalt. Der har været flere ’virtuelle bejlere’ til et samarbejde med Sport One Danmark, og valget er faldet på SportPeople bl.a. på grund af det målrettede fokus på den organiserede idrætsverden:

”Mange af de andre er meget individorienterede, mens SportPeople har nogle gode kommunikations- og marketingværktøjer på tværs af idrætten. Og så har systemet en forældre-barn-funktion, som idrætten efterspørger,” forklarer New Media Manager hos Sport One Danmark, Ole Glimø, og uddyber:

”I første omgang er det en hjælp til forbundene. Så satser vi på, at vi på sigt kan få volumen på og dermed kommercielle muligheder. Bannerannoncer kan dog aldrig drive det alene. Der vil komme flere plusabonnementstiltag, som det vil være rentabelt i tid eller penge for en klub at købe.”