Firmaidrætten diskuterer strategi
Dansk Firmaidrætsforbund nedsætter i denne uge en arbejdsgruppe, som skal analysere forbundets strategi. Resultatet kan blive en satsning på de store byer.
Landets tredjestørste idrætsforbund gør nu klar til en debat om forbundets fremtidige satsninger.
Allerede i november luftede Dansk Firmaidrætsforbunds formand, Peder Bisgaard, på organisationens formandsmøde et forslag om, at DFIF fremover skal satse mere på landets største byer, hvor koncentrationen af virksomheder er størst.
Blandt andet overvejer man at samle forbundets decentrale konsulenter og medarbejdere i en række centre og herfra lade dem støtte forbundets lokale foreninger og aktiviteter på virksomhederne.
Men tankerne er kun på idéplanet, og forbundet ønsker nu at koble dem sammen med en bredere diskussion af firmaidrættens fremtidige udfordringer og aktiviteter.
Arbejdsgruppe nedsat
I første omgang skal en intern arbejdsgruppe med politikere og folk fra administrationen analysere DFIF’s målgrupper og mulige satsninger.
”Arbejdsgruppen skal tage stilling til spørgsmål som, hvad formålet med DFIF’s arbejde er, og hvordan vi får flere i gang. Vi har ikke siden 1998 haft en debat om vores niche inden for idrætten,” siger DFIF’s generalsekretær, Jan Steffensen.
Han ser det selv som en udfordring for firmaidrætten at holde fast i sit udgangspunkt; nemlig at man organiserer og igangsætter idrætsaktiviteter for ansatte på virksomheder, selv om især mindre foreninger kan være fristet af at rekruttere bredere.
”Holder vi ikke fast i arbejdspladserne, mister vi efter min mening vores berettigelse. Så vil der ikke være forskel på os og andre foreninger under f.eks. DGI.”
Ifølge Jan Steffensen kan arbejdsgruppens indsats meget vel munde ud i et forslag til samlet arbejdsprogram, som forbundets repræsentantskabsmøde til efteråret i så fald skal tage stilling til.