Fitness i det fri – fra Jordløse til Paris
Udendørs fitnessredskaber kan blive landsbyens og storbyens nye samlingspunkt og samtidig bidrage til folkesundheden. Det er håbet hos den unge virksomhed Norwell.
I den sydfynske landsby Haastrup står 14 fitnessredskaber i Charlotte Hempel Barkholt og Lars Barkholts store have. Ægteparrets gård er ombygget til moderne kontorfaciliteter. Her sidder de som edderkoppen i virksomheden Norwell, der bl.a. også har tre fastansatte og en produktion i Kina og et forhandlernetværk i flere europæiske lande.
Den blot halvandet år gamle virksomhed producerer udendørs fitnessredskaber inspireret af de kinesiske folkeparker:
” Jeg har solgt legeredskaber i 5-6 år for Kompan. Derfor har jeg rejst meget i Asien og ikke mindst Kina, hvor jeg så alle de her folkeparker. Det inspirerede os, og vi snakkede om, at det slet ikke fandtes i Danmark og Europa,” forklarer Lars Barkholt om baggrunden for Norwell.
Han uddyber med, at Norwells redskaber dog adskiller sig fra de kinesiske ved at være af en langt højere kvalitet og i nordisk design:
”Det nye er, at formen er med. Det skæmmer ikke landskabet samtidig med, at det har en funktion. Du sætter noget op, som man både kan bruge til noget, og som du kan se på. […] Redskaberne kan holde i alt slags vejr i minimum 10-15 år. De er så ’vandalistsikre’, som de overhovedet kan blive, og så er de så vedligeholdelsesfri som muligt.”
Fitness for alle
For familien Barkholt er Norwell en iværksætterdrøm, der går i opfyldelse. De går efter at opfylde en række familiære ønsker, men Norwell skal ifølge iværksætterparret også opfylde et behov, som de klassiske fitnesscentre ikke gør i dag:
”Hvorfor går folk ikke i fitnesscenteret? Mange svarer, at de ikke har tid, mange svarer, at de ikke har råd, og mange siger, at de ikke har lyst til at stå inde i et center. Vi prøver at lukke alle de undskyldninger. Det skal være frit tilgængeligt, være gratis, og det skal stå i en park lige over for dig,” fortæller Lars Barkholt.
Charlotte Hempel Barkholt understreger, at en af de store styrker ved Norwell også er, at det henvender sig til alle aldersgrupper:
”Vi rammer bredt, for der er rigtig mange, der ikke synes, det er fedt at gå i et fitnesscenter. De kan tage deres børn med, og så kan de lege samtidig med, at de voksne får motion. […] Vores ønske er, at det skal stå steder, hvor det samler generationer på tværs, og hvor også de unge går ind og tager ejerskab over det. Fordi de synes, designet er sejt, og de synes, det er sjovt at motionere.”
Den potentielle kundekreds er også bred: Kommunale forvaltninger, private virksomheder, institutioner, skoler, idrætshøjskoler og campingpladser er blot nogle af dem, som Norwell håber at få et godt tag på i fremtiden.
Socialt og lokalt
Norwell ser et stort potentiale i, at deres redskaber kommer til at fungere som sociale samlingspunkter i hele verden:
”Det er sundt, og det er motion. Det er vigtigt. Men det er lige så vigtigt, at man har et socialt samlingssted for alle aldersgrupper. Vi har blandt andet set, at mange små lokalsamfund er meget begejstrede for det. De kan søge nogle midler og få en legeplads og nogle af vores redskaber, for så har de faktisk til alle aldre,” siger Lars Barkholt.
Den sociale faktor, der tilsyneladende appellerer til lokalsamfundene, betyder faktisk, at Norwell allerede tidligt i sin levetid nok må revurdere det nationale potentiale:
”Fra starten tænkte vi i de store markeder. Sydeuropa, hvor vejret er til det, og der er store befolkningsgrupper. Men jeg må sige, at der er virkeligt stor bevågenhed i Danmark. Når vi får nogle små lokalsamfund som Jordløse (naboby til Haastrup, red.), så er der jo faktisk uanede muligheder i Danmark,” forklarer Lars Barkholt.
God mavefornemmelse trods modstand undervejs
Med distributionsnetværk i Frankrig, Spanien, Italien, Finland, Rusland, Holland og Belgien og produktion i Kina har Norwell et omfattende internationalt sigte. Lars Barkholt og Charlotte Hempel Barkholt har samtidig en god fornemmelse for kulturforskellene i en række lande og er enige om, at det ikke er udpræget let at starte som iværksætter i Danmark – dels fordi det kan være vanskeligt at overtale banken til at tage en risiko, men også på et mere psykologisk plan, hvor opbakningen til ægteparrets store overraskelse til tider er udeblevet i Danmark:
”Man kan godt mærke forskel på de forskellige kulturer. Man skal virkelig ville det selv i Danmark, for man møder mange forhindringer undervejs. Og det er janteloven - det er tragisk. For det er jo ikke, fordi man tror, man er noget, når man starter op,” understreger Charlotte Hempel Barkholt.
Trods kampen med jantelovens tag i danskerne har Norwell dog modtaget en række positive tilkendegivelser:
”Vores idé var, at vi selv skulle få en idé om, hvordan salget foregik, og hvad kunderne sagde til det i Danmark. Det har vi gjort på Fyn, og vi må sige, at det er blevet meget, meget godt modtaget, og vi har fået meget god respons på det. Det er vi helt overvældede over,” siger Lars Barkholt.
Den hårde økonomiske opstart med udvikling af prototype og koncept lønner sig nu også i Haastrup:
”Det er jo i opstartsfasen, at det er svært for iværksættere. Nu har vi været i gang i halvandet år, og vi har stadig ikke tjent nogen penge. Vi har skullet leve af vores kassekredit og har givet os selv løn. Så det har jo været hårdt på en måde, men nu kan vi se, at det begynder at vende. Vi får tilsagn og ordrer. Vi har fået ordrer fra Frankrig, Spanien, Finland og Danmark og har flere projekter i gang,” fortæller Lars Barkholt.