Idan Artikel 28.03.2012

Fitness World sat til salg

Kapitalstærk partner søges. Ifølge dagbladet Børsen leder Fitness World efter en kapitalstærk partner, der kan medvirke til at accelerere den danske fitnesskædes ekspansionsplaner.

Fitness World har i flere måneder gjort et stort nummer ud at fortælle omverdenen om deres ambitiøse vækstplaner, som bl.a. indbefatter etableringen af 100 nye centre inden 2015. Hensigten med de ambitiøse presseudmeldinger og omtalen af fitnesskædens egne visioner har indtil videre været skjult, men i dagbladet Børsen den 28. marts 2012 åbenbarer fitnesskædens administrerende direktør, Per Lyngbak, at planerne for Fitness Worlds fremtid indebærer ønsket om at finde en kapitalstærk partner, der kan medvirke til speede processen mod 2015 op i forsøget på at realisere visionerne. Fitness World leder således efter en samarbejdspartner, som både har kompetencerne og kapitalen til at gennemføre en vækstproces, der højst sandsynligt ikke begrænser sig til Danmarks grænser. Således kan vi på Idrættens Analyseinstitut bekræfte, at vi inden for de seneste måneder har fået flere henvendelser fra diverse konsulentfirmaer, der fra pengestærke kapitalfonde har fået til opgave at undersøge fitnessmarkedets muligheder for at etablere lavprisfitness bl.a. i Norge og Sverige. På trods af dette kan det synes besynderligt, at Fitness World ikke har mere konkrete kort på hånden end det, som Per Lyngbak giver udtryk for i dagens Børsen. Man bør derfor se de nye udmeldinger fra Fitness World i lyset af deres forsøg på at gøre sig selv attraktive over for interesserede partnere. Herunder kan en typisk konsekvens af salgssituationen også identificeres som et klassisk forsøg på at tale markedets generelle vækstpotentialer op.

Fitness Worlds succeshistorie

Fitness World blev etableret i 2005 med det første center på Vesterbro i København. Dengang lød fitnesstilbuddet på 199 kroner om måneden, hvilket var et strategisk klogt prisvalg, da det lå markant under de andre konkurrerende fitnesskæders priser, der dengang lå på op mod det dobbelte. 

Samtidig markedsførte Fitness World sig også med delvist nøgne veltrænede fitnessmodeller, der solgte lavprisbudskabet med budskabet om ’ingen bindingsperioder’, hvilket dengang var et helt nyt og slagkraftigt budskab, der på får år skabte så stor succes, at det i 2008 tvang de andre store fitnesskæder til at hoppe med på ’ingen-bindinger’-strategien. Samtidig var Fitness World ekstremt aggressive omkring opkøb af andre fitnesskæder, som det gik mindre godt for. Fitness World har således haft en rigtig god fornemmelse for, hvornår de skulle gå ind og byde på konkurrerende fitnesskæder i økonomisk krise og har op til flere gange opkøbt mellemstore fitnesskæder i løbet af de syv år, kæden har eksisteret. Således er bl.a. Sports Club, Equinox, Enjoy Fitness og Fitness One blevet opkøbt gennem årene, hvilket hurtigt gjorde Fitness World til en landsdækkende kæde.

Fitness Worlds farvel til lavprisfitness

Samtidig har Fitness World dog bevæget sig væk fra decideret lavprisfitness. Blandt andet har fitnesskæden i takt med væksten skruet gevaldigt op for gebyrer, og med indgangen til 2009 brød Fitness World med lavprisstrategien og hævede månedsprisen til 229 kroner pr. måned. 

Siden har Fitness World både skruet op for gebyrerne og månedsprisen, således at kunderne fra 2012 nu betaler 249 kr. om måneden. Det er således i dag en markant anderledes gebyr- og prisstruktur, som mere giver indtryk af en regulær mellemvare i forhold til mange andre lavprisleverandører på det kommercielle fitnessmarked, herunder er kæderne Loop Fitness og Fresh Fitness blandt de billigste tilbud. Fitness World kan derfor i dansk kontekst ikke længere betragtes lavprisudbyder, der alene sælger sig på det billige produkt. Dog synes mulighederne for at forlænge fitnesskædens lavprissucces i lande som Norge og Sverige med en samarbejdspartner oplagte, da gennemsnitspriserne her stadig ligger på cirka det dobbelte af de danske priser. Samtidig skal en potentiel kommende samarbejdspartner selvfølgelig have sin investering forrentet på den ene eller anden måde. Det betyder med andre ord, at fitnesskædens overskud skal deles mellem flere parter, hvilket også kan indikere nye prisstigninger i den nærmeste fremtid. Så lavprisfitness er et overstået kapitel for Fitness Worlds vedkommende i dansk kontekst.

 

Fitness Worlds historie Fitness World har sprængt alle tidligere rekorder i den danske fitnessbranche målt på antallet af nyetablerede centre, kundetal, omsætning og indtjeningsgrad. 

2005

  • Fitness Worlds grundlægger, Henrik Rossing, åbner det første center på Vesterbro i København og får hurtigt succes med kombinationen af lave priser på 199 kr. om måneden for et pbs-abonnement og ’ingen bindinger på abonnementet’-strategi.

2005 – 2007

  • Fitness World har stor succes og etablerer nye fitnesscentre i landets store byer.

2008

2009

  • Prisen på et pbs-abonnement hæves til 229 kroner om måneden for pbs-abonnement.
  • Fitness World påbegynder opjusteringsproces af gebyrer på talrige produkter. Blandt andet skal kunden betale 30 kroner for at udeblive for et hold, vedkommende har tilmeldt sig. De mange gradvise prisnøk opad bidrager til at udviske den skarpe lavprisprofil, som Fitness World i 2005 etablerede sin kommercielle succes på.
  • Fitness World ændrer markedsstrategi og påbegynder nu også åbningen af fitnesscentre i mindre provinsbyer. Fitness World har ved starten af året 39 centre og bliver derved landets største fitnesskæde målt på antallet – en position som fitness dk tidligere bestred.
  • Fitness World opkøber størstedelen af den konkurstruede islandsk ejede fitnesskæde Equinox. Fitness World består efter overtagelsen af 56 centre.

2010

  • Fitness World runder 61 centre.
  • Efter talrige faglige konflikter bliver Fitness World nødsaget til at indgå overenskomster med deres ansatte.

2011

  • Fitness World opkøber 12 centre fra den sjællandske fitnesskæde Enjoy Fitness samt syv centre fra den jyske fitnesskæde Fitness One og runder hermed 90 centre.
  • Fitness Worlds direktør Per Lyngbak Nielsen melder ud, at fitnesskæden sigter mod at runde 130 fitnesscentre allerede i 2012, og at han inden år 2015 forventer ca. 150 fitnesscentre og 500.000 kunder samt en omsætning på over en mia. kroner. Per Lyngbak taler også om at udvide fitnesskæden til andre lande.

2012

  • Fitness World hæver prisen fra 229 kroner til 249 kroner om måneden.
  • Fitness Worlds direktør melder ud, at Fitness World søger en kapitalstærk partner, der kan medvirke til at realisere de ambitiøse vækstplaner.

Kilde: Idrættens Analyseinstitut (Idan)