Fitness World solgt til norsk kapitalfond
Danmarks største fitnesskæde, Fitness World, er blevet solgt til den Norske kapitalfond FSN. Prisen kan være op mod 2,5 milliarder kroner.
Med 450.000 medlemmer og 152 centre over hele landet er Fitness World Danmarks største fitnesskæde. Nu har stifteren Henrik Rossing, der startede kæden i 2005, valgt at sælge størstedelen af virksomheden til den norske kapitalfond FSN for at sikre, at kæden kan fortsætte væksten.
Fitness World, der, ud over centrene i Danmark, også har fem centre i Polen, beskæftiger 3.300 ansatte og har i løbet af de seneste fem år næsten fordoblet omsætningen gennem bl.a. en række opkøb.
”Det er et fantastisk selskab, som er blevet markedsleder. Vi kan se, at på virksomhedens næste rejse vil der komme noget mere kompleksitet. Virksomheden bliver større, og vi begynder at træde ud over Danmarks grænser,” siger Thomas Broe-Andersen, partner i FSN Capital, til Berlingske.
Planerne om ekspansion uddyber han i en udsendt pressemeddelelse:
”Fitness World er ikke bare en hvilken som helst fitnessoperatør. Virksomheden har en enestående markedsposition i et af verdens mest veludviklede fitnessmarkeder, er en klar omkostningsleder, har et stærkt brand og fortsatte håndgribelige vækstudsigter i Danmark kombineret med en spændende potentiel udrulning af konceptet i Polen,” siger han i pressemeddelelsen.
I samme pressemeddelelse betoner Henrik Rossing også de internationale ambitioner:
"Vi er spændte på denne nye fase for Fitness World, og vi tror på, at vi i FSN Capital har fundet den rigtige partner til en internationalisering og ydereligere professionalisering af Fitness World."
Hverken FSN eller Henrik Rossing har kommenteret på, hvor meget handlen lyder på, men en ekspert vurderer, at Fitness World kan have kostet kapitalfonden i nærheden af 2,5 milliarder kroner. Hvor mange aktier, FSN kommer til at sidde på, er heller ikke offentliggjort, men Henrik Rossing beholder selv en mindre aktiepost og vil stadig være involveret i virksomheden.
”Det er vemodigt at sælge virksomheden. Det har ikke været pengene alene, som har afgjort det. Vi mener, at vi har fundet de rigtige til – sammen med os – at drive virksomheden med i fremtiden,” siger Henrik Rossing til Berlingske.