Idan Artikel 18.03.2019

Forskere: Tre forslag til mere aktivitet i ledig tid i skolehaller

Mange idrætsfaciliteter benyttes mindre i dagtimerne, hvor de står til rådighed for skoler, end efter kl. 16, hvor foreningslivet rykker ind. Men med koordinering og åbne oversigter over benyttelsen kan faciliteterne bruges af flere, påpeger to facilitetsforskere.

Skrevet af: Jonna Toft

Idrætsfaciliteter, også skolehaller og gymnastiksale, er mange steder reserveret til skolerne i dagtimerne, og først efter kl. 16 kan foreningslivet rykke ind.

Men selv om faciliteterne står til rådighed for lærere og skolebørn, betyder det ikke, at de bliver brugt. En række undersøgelser viser, at faciliteterne står tomme i en stor del af dagtimerne.

For eksempel viser en opgørelse fra Lejre Kommune, at de almindelige haller kun benyttes i 43 pct. af tiden i dagtimerne (kl. 8-16), mens de benyttes i 70 pct. af tiden i aftentimerne (kl. 16-22).

Det beskriver facilitetsforskerne Jens Høyer-Kruse og Evald Bundgaard Iversen fra Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC), Syddansk Universitet, i en artikel i e-magasinet MOV:E: ’Er der plads til mere? Fysisk aktivitet i skolens idrætsfaciliteter’.

I artiklen giver forskerne tre forslag til, hvordan kommunerne kan åbne for mere aktivitet i faciliteterne i dagtimerne:

1. Bedre koordinering på tværs af forvaltninger, f.eks. skole- og dagtilbudsforvaltninger

2. Tilgængelig oversigt over ledig haltid i dagtimerne

Mange steder findes der ikke en offentlig tilgængelig oversigt over, hvornår skolen bruger faciliteterne, og hvornår den ikke gør. Det betyder, at foreninger og andre udbydere af aktiviteter ikke har mulighed for at se, hvornår faciliteten er ledig. Det er heller ikke givet, at der findes en sådan oversigt internt på skolen, så en oversigt ville også hjælpe lærere til i højere grad at bruge idrætsfaciliteterne, når de er ledige.

3. Brug lærere som ’implementeringsagenter’

En strammere tilgang til, at lærerne booker idrætsfaciliteten, når de skal bruge den, i stedet for at faciliteten blot står til rådighed mellem kl. 8 og 16, vil betyde, at lærerne selv skal implementere de nye tiltag.

Desuden foreslår forskerne, at der indføres incitamenter for at hæve benyttelsen af idrætsfaciliteterne. Som det er nu, fører mere aktivitet mange steder blot til øgede udgifter til rengøring og vedligehold, da man opererer med rammebudgetter. Øget aktivitet udløser ikke mere i tilskud.

Jens Høyer-Kruse og Evald Bundgaard Iversen er også blandt de bærende kræfter i forskningsprojektet ’Fremtidens idrætsfaciliteter - organisering, styring og ledelse’, som Idrættens Analyseinstitut og CISC står bag.

E-magasinet MOV:E udgives af FIIBL (Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Syddansk Universitet.

Læs lignende nyheder

Børn hænger i ringe
Idan Artikel 18.03.2019
Forskere: Tre forslag til mere aktivitet i ledig tid i skolehaller
Børn der spiller fodbold
Idan Artikel 24.10.2024
Ny undersøgelse af faciliteter og idrætten i Grønland skal hjælpe kommunerne med at lave facilitetsstrategier
Piger der spiller fodbold
Idan Artikel 08.10.2024
Idan undersøger brugernes tilfredshed med idrætsanlæg i Gladsaxe Kommune
Svømmehallen i Kildeskovshallen
Idan Vifo Artikel 12.09.2024
Ny rapport undersøger, hvordan kommuner kan få flere borgere til at bruge idræts- og kulturinstitutioner
Idan Artikel 04.04.2024
Ballerup Kommune sætter gang i udviklingen af lokal idrætspark
Mand på bibliotek
Idan Vifo Artikel 29.02.2024
Idan undersøger borgernes tilfredshed med idrætsanlæg og kulturfaciliteter i Gentofte Kommune
Kajakker i København
Idan Artikel 04.01.2024
Nyt partnerskab vil give kommunerne data, som kan styrke deres arbejde på idræts- og fritidsområdet
Dreng sparker fodbold på frossen bane
Idan Artikel 15.12.2023
Forenings- og selvejende faciliteter er skyld i de jyske kommuners høje placering på Idans Facilitetsindeks 2023

Læs mere om temaet

Tom idrætshal
Idan Tema

Faciliteter