Golfspilleren i Centrum: Helt tæt på medlemmerne
Dansk Golf Union bringer loyalitetsmålinger ind i idrætten med systemet ’Golfspilleren i Centrum’. Målet er at mindske frafaldet af golfspillere med 10 pct., og systemet er eksporteret til flere europæiske lande.
For kommercielle idrætsudbydere og virksomheder i det hele taget er det helt afgørende at kende kundernes behov og mønstre ned til mindste detalje. Den logik har Dansk Golf Union (DGU) med it-systemet ’Golfspilleren i Centrum’ nu overført til den organiserede idrætsverden. Systemet kan måle på potentielle og nuværende medlemmers tilfredshed med golfklubben på en række forskellige parametre. Resultaterne kan både klub, forbund og konsulenter bruge aktivt i dagligdagen til at målrette indsatsen mod forbedringspotentialerne:
”Golfspilleren i Centrum er i høj grad et fastholdelses- og loyalitetsmålingsværktøj, hvor man beregner, hvilke ting man skal gøre noget ved, hvis man skal øge loyaliteten blandt medlemmerne inden for de forskellige serviceområder. Klubberne har taget rigtig godt imod det, da 115 af vores 188 klubber bruger det i dag efter de første to år,” siger udviklings- og turneringschef i DGU Jonas Meyer Jensen. Breder sig til andre lande og forbund Som nybegynder, endagsgæst, medlem af en golfklub eller nyligt udmeldt får man automatisk spørgeskemaer tilsendt pr. mail. Klubben og DGU kan derefter analysere de indsamlede data, der både består af en række talindikatorer og kommentarer om træning, restaurant, klubliv, baner, frivillighed m.m.
’Golfspilleren i Centrum’ er udviklet i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (DIF) og leverandøren Raw Milk, og det er efter Jonas Meyer Jensens vurdering helt unikt på verdensplan. Derfor har Raw Milk også eksporteret det til flere europæiske lande, og det er udviklet, så det kan implementeres i andre af DIF’s specialforbund.
”Vi mister 16.000 golfspillere hvert år, og hvis vi kan fastholde 1.600 golfspillere af dem hvert år, så er vi tilfredse. Vi har sat ti pct. forbedring af fastholdelsen som mål og kan allerede nu se, at de klubber, som har taget det til sig og implementeret det i organisationen, klarer sig bedre end de øvrige klubber og er gået frem på antallet af medlemmer,” forklarer Jonas Meyer Jensen. Ikke tilfældigt længere En golfklub kan bruge systemet til at optimere på serviceydelser i forhold til bestemte målgrupper og indsatsområder, men samtidig kan DGU bruge det til at sammenligne klubber på tværs og finde frem til best practice-cases, der kan virke som inspiration for andre. Det har tidligere fungeret langt mere tilfældigt:
”Vi har tidligere haft klubber, der stolt stod foran de andre og fortalte om deres måde at gribe tingene an på, og vi kan i dag se, at de faktisk er nogle af de dårligste på området. Det var bare dem, der råbte højst. Det er jo lidt skræmmende at tænke på, når vi snakker klubudvikling,” siger Jonas Meyer Jensen.
På sigt ser han gode muligheder for at bruge ’Golfspilleren i Centrum’ i kommunikationssammenhæng også til eksempelvis særtilbud til dem, der er på vej til at melde sig ud af golfklubben – som man bl.a. kender det fra fitnessbranchen. Han er generelt helt overbevist om, at det bliver meget afgørende for idrætssektoren at benytte sig af de digitale muligheder for at kende kundernes/medlemmernes behov. Det gælder også de bløde værdier, slår han fast:
”Systemet har gjort os ekstra opmærksomme på, hvor stor betydning klubliv og det sociale har. Det har større betydning end alt andet. Det næstmest vigtige serviceområde er banen, men den bliver først rigtig vigtig, når der er noget galt med den. En dårlig stemning i foreningen har til gengæld stor betydning for fastholdelsen og dermed også rekrutteringen.”
Mere info
Artiklen om ’Golfspilleren i Centrum’ er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.
Læs Idan-artikel om Dansk Golf Union som digital innovatør i 2010 med portalen Golf.dk
Se video om ’Golfspilleren i Centrum’.