Golfteknologi bugner i Danmark
Flere og flere danske virksomheder udvikler avanceret teknologi til golfindustrien. En af de nyeste er SolarDrive, som eksporterer grøn teknologi til de grønne baner i hele verden.
Idan har tidligere bragt portrætter af de danske virksomheder GolfBox og ISG (TrackMan), som har udviklet solide forretninger via teknologiske golfprodukter. De er imidlertid langt fra de eneste. Eksempelvis udvikler Garia luksuriøse golfbiler, Crysberg er en stor spiller internationalt inden for avancerede golfvandingssystemer, og SolarDrive er på tærsklen til et internationalt gennembrud med et avanceret solcelletag til golfbiler.
Dansk golfinnovation
Peter Randow er direktør i SolarDrive Distribution og partner i SolarDrive ApS, som begge har eksisteret siden 2007. Han er glad for, at Danmark er blevet en faktor inden for golfinnovation, selv om det måske ikke umiddelbart er så synligt for den almindelige dansker:
”Der sidder nogle små danske virksomheder, som faktisk går hen og bliver meget større, end vi danskere er klar over. Vi vil hellere have fokus på at få noget i gang i USA end i Sverige og Danmark. Fordi vi ikke har ressourcerne, er vi ikke selv så fokuserede på at få kommunikeret ud til den danske befolkning, hvor dygtige vi er. Vi bruger ressourcerne internationalt.”
Fordel at være dansk
Han vurderer, at SolarDrives største styrke er selve produktet suppleret med en god organisationsstruktur. En stærk teknologi er naturligvis fundamentet for succes i en teknologivirksomhed, men derudover mener Peter Randow, at det er en stor styrke at agere professionelt (også i en amatørverden) og at komme fra Danmark, når man skal slå igennem internationalt:
”Vi har ofte en flad struktur. Vi har selvtillid og er ikke bange for og benovede over en adm. direktør. Det sparer tid. Vi får respekt i udlandet, og vi er ærlige. Vi er så åbenbart også araberne i Skandinavien, fordi vi er hårde forretningsfolk, har jeg fået at vide. Men det at være dansker er en kæmpe fordel.”
SolarDrive har indtil videre en kæmpe kunde i Hongkong med over 200 biler med solcelletag, en stor i New York med 40 biler og ca. 50 mindre kunder, der typisk starter med fem biler. Det er dog ifølge Peter Randow blot begyndelsen, og virksomheden skal de næste år sælge mange flere solcelletag – bl.a i kraft af en samarbejdsaftale med verdens største producent af golfbiler Club Car.
Breder sig uden for golfbanen
SolarDrives teknologi kan i fremtiden finde anvendelse andre steder, men de solcelleudstyrede golfbiler er allerede begyndt at rulle uden for golfbanen:
”Det er en sjov branche at være i, men vi håber også at kunne bruge den som springbræt til at komme ind i andre brancher. Vi er flere og flere, der går golfvejen for at komme ind i større sammenhænge. Som rygterne går, så er golfbiler inkl. blinklys og sikkerhedsseler blevet godkendt til gaden i Europa. Så inden længe vil vi se mange lande i Europa, hvor de her biler kører rundt. Og i communities for vesterlændinge i eksempelvis Hongkong må man ikke køre i bil, men gerne i golfbiler. Der er også et potentiale,” fortæller Peter Randow.
Han ser det som en generel tendens, at teknologi fra golfverdenen overføres til andre dele af samfundet.