Idan Artikel 01.10.2005

Hastig nedtur for tv-succes

I løbet af få år er skihop gået fra at være et kæmpe tv-hit til at befinde sig i en dyb mediekrise på det tyske marked.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Skihops hastige nedtur på det tyske tv-marked viser, hvad der kan ske, hvis medierne totalt får lov at overtage kontrollen med en idrætsgren og en sportslig nedtur efterfølgende sætter ind.

Den kommercielle tv-kanal, RTL, forsøger at slippe ud af en aftale om at vise den populære firbakketurnering og tre tyske World Cup-stævner to år før tid, men hverken de tyske public service-kanaler, sportskanalen DSF, tv-købmænd eller kommercielle konkurrenter har vist interesse for at redde RTL ud af den tabsgivende krise.

Toppede med Sven Hannawald

 I 2001-2002 toppede firebakke-turneringen de tyske hitlister med op til 10 mio. seere, der så deres landsmand Sven Hannawald triumfere i alle fire afdelinger. I fjor havde den tyske ørn mistet luft under vingerne, og seertallene faldt til det halve.

RTL havde ved hjælp af aggressiv markedsføring og dygtig dækning gjort skisport til en folkesport i de tyske tv-stuer, men det hastige fald i interessen betyder ifølge fagbladet TV Sports Markets, at ingen stationer nu vil give de forlangte otte mio. euro for rettighederne. RTL betaler 13 mio. euro for rettighederne til firebakketurneringen, og hver afdeling koster desuden op mod en mio. euro at producere på grund af den ambitiøse tv-dækning med 20-25 kameraer.

Det tyske tv-marked har oplevet et fortilfælde. I 1990'erne sørgede tennisstjernerne Boris Becker, Steffi Graf og Michael Stich for et enormt boom for sporten, der i dag fører en hensygnende tilværelse på de tyske tv-kanaler uden tyske spillere i verdenstoppen.