Hobbyprojekt blev en god forretning
To studerende ville erobre hele verden og samtidig have det sjovt. Det lykkedes med fodboldmanagerspillet Trophy Manager, som i dag konkurrerer med store spillere på markedet.
Den unge virksomhed Senikov, som står bag fodboldmanagerspillet ’Trophy Manager’, forventer efter et par udviklingsår at præsentere et overskud i 2008. Direktøren Søren Gleie stiftede sammen med en kammerat selskabet i januar 2006 efter at have puslet et par år med udviklingen af et alternativ til etablerede webbaserede fodboldmanagerspil som ’Hattrick’ og ’Managerzone’.
Hobbyprojektet blev hurtigt seriøst for de to fodbold- og computertossede studerende fra RUC. Søren Gleie fortæller om de første tanker:
”Vi var lidt hovmodige og mente, at det kunne vi absolut godt gøre bedre selv, og vi gik i virkeligheden bare i gang uden rigtig at vide, hvad det indebar på det tidspunkt. Vi fandt hurtigt ud af, at det var et større projekt at gabe over. For det første skulle vi ved hjælp af matematik prøve at simulere fodboldkampe troværdigt. Alene det at koge en fodboldkamp ned til algoritmer og standardsituationer tog os en otte-ni måneder.”
Blev et stort projekt
I dag har Trophy Manager syv ansatte og konkurrerer med sine 113.000 brugere globalt reelt med Hattrick og Managerzone og flere managerspil, der ikke er webbaserede. Det krævede dog noget hjælp udefra at få det ud over rampen:
”Vi fandt ud af, at vi fik brug for nogle flere til at være med. Vi skrev om projektet og søgte rundt omkring, og det eneste svar, vi fik, var fra Benjamin Media og Den Blå Avis, der gerne ville investere i projektet,” fortæller Søren Gleie.
Iværksætterne blev enige med de to investorer og sidder i dag i Benjamin Medias lokaler i København. Her drager den lille virksomhed stor nytte af at kunne sparre med de store investorer på en række forskellige områder i hverdagen.
Jagten på den gode forretning
Trophy Manager var tænkt 100% internationalt fra begyndelsen, men der lå – og ligger – også nogle mere idealistiske tanker bag spillet:
”Vi ville mere starte det her som en græsrodsorganisation end en decideret virksomhed, som sælger et eller andet computerspil. For det første er spillet gratis. Du behøver ikke at betale. Du går ikke glip af nogen spilfordele. Det gør, at vi kan appellere til folks frivillige arbejdslyst. Vi har mange folk, der laver ting for os: oversætter, laver nye hold, fanger snydere osv. Vi skal nok have 200-400 mennesker, der bruger 10-15 timer om ugen på at lave administrativt arbejde for vores spil, som vi i virkeligheden ellers skulle have betalt os ud af,” fortæller Søren Gleie.
Trophy Manager er dog samtidig blevet en forretning i dag, så Søren Gleie og hans team må sandsynligvis gå på kompromis med noget af idealismen for at skabe indtægter. Forretningsmodellen bygger på en kombination af annonceindtægter og brugerbetaling. Brugerbetalingen har vist sig at være den vigtigste indtægtskilde, da internettrafikken skal være ret stor i hvert enkelt land, før det for alvor er interessant for annoncører:
”Vi har trafik nok i Danmark og er ved at have det i England. Men ellers ikke i andre lande endnu. Det har overrasket os ret negativt og har også gjort, at vi har måttet ændre fokus en lille smule. Vi troede før, at vi kunne køre lige indtjening mellem bannere og abonnenter, men det kommer ikke på tale. Bannerindtjening bliver en lille positiv sideting,” forklarer Søren Gleie.
Trophy Managers ca. 4.000 abonnenter har adgang til grafiske og statistiske moduler, som ikke-betalende ikke har, og for at få forretningen til at udvikle sig, er det her, Trophy Manager bliver tvunget til at tænke anderledes:
”Det er lidt ærgerligt på grund af vores indledende tilgang til det her, hvor vi i virkeligheden bare gerne så, at vi havde 1,5 mio. spillere, men det giver ikke nok. Vi bliver nødt til at dreje skruen i forhold til, hvor meget du kan, hvis du betaler, og hvis du ikke betaler. Dermed indskrænker vi det potentielle antal brugere, og det synes vi er lidt ærgerligt. Vi havde håbet på, at vi bare skulle have så mange brugere som muligt, men det er blevet til, at vi skal have så mange betalende brugere som muligt,” erkender Søren Gleie.
Andre idrætsgrene på vej
Det internationale fokus har også på andre områder været en stor udfordring for Trophy Manager. Netop når brugerbetaling bliver en del af forretningsplanen, støder man som internetvirksomhed ind i en ikke ubetydelig teknisk forhindring:
”Den største barriere har helt sikkert været at få et internationalt betalingssystem. Det har været meget svært. Det er nærmest kun i Europa, at man betaler med kreditkort. I Sydamerika og Mellemøsten har de ikke kreditkort, og desuden har vi mange under 18 år, der spiller.”
Søren Gleie fortæller dog, at Trophy Manager er ved at komme over den hurdle via alternative betalingsveje, og generelt ser han lyst på fremtidsmulighederne for fodboldmanagerspillet – og varianter i andre idrætsgrene:
”Vi håber meget på inden for det næste år til to at have en stribe på fem-seks managerspil oppe at køre. Og det er vel potentialet at have en samlet brugermasse på ca. 500.000.”
Lige nu arbejder Trophy Manager på et ishockeymanagerspil primært rettet mod det nordamerikanske marked, men flere idrætsgrene er altså på vej.