Idan Artikel 13.06.2013

Idan-konference samler idrætssektoren

Konferencen ’Idrættens største udfordringer III: Kvalitet og kerneværdier - Hvem leverer varen?’ finder sted i Vejen Idrætscenter i dagene 4.-5. september 2013. Mere end 330 deltagere er på plads.

Artiklen er opdateret den 30. august 2013

Mere end 330 deltagere og 55 oplægsholdere vil være på plads, når Idrættens Analyseinstitut i dagene 4.-5. september 2013 for tredje gang samler et bredt udsnit af den danske idrætssektor i Vejen Idrætscenter til konferencen  'Idrættens største udfordringer III'. 

Konferencens undertitel ’Kvalitet og kerneværdier – hvem leverer varen?’ lægger op til debat om en række af idrætspolitikkens mest aktuelle dilemmaer, som præsenteres og diskuteres af topledere, forskere og praktikere fra blandt andet idrætsorganisationer, forskningsinstitutter, faciliteter og kommunale forvaltninger.

På konferencen vil Idan lægge op til overordnede debatter om Danmarks rolle i international idrætspolitik og om perspektiverne for de danske idrætsorganisationer ved den igangværende udredning af idrættens struktur og økonomi, og samtidig præsenterer Idan friske analyser af blandt andet eliteidrættens krav til kommunerne på facilitetsområdet, om eliteidrættens betydning som rollemodel og om anvendelsen af og ønskerne til offentlige idrætsfaciliteter. Andre forskningsbaserede oplæg med frisk ny viden vil blandt andet handle om en undersøgelse af de økonomiske effekter af sidste års Giro d'Italia etaper i Herning samt oplæg om samspillet mellem foreningsidrætten og den kommende helhedsskole.

Konferencen henter ligeledes international inspiration - blandt andet i forhold til benchmarking af større idrætsfaciliteter i England og om de internationale idrætsorganisationers ledelse og forvaltning. Samtidig løfter selskabet bag Copenhagen Multiarena sløret for nogle af ambitionerne med den kommende arena i København.

Langt de fleste af konferencens temaer tager udgangspunkt i ny research eller særligt aktuelle problemstillinger i en tid, da dagsordenen blandt andet er fyldt af skolereformen, det forestående kommunalvalg, den igangværende udredning af idrættens struktur og økonomi samt det forestående valg af ny IOC-præsident og vært for OL i 2020 i en tid med massive skandaler i den internationale sportsverden. En hed debat bliver mødet mellem Foreningsfitness og den nystiftede organisation, Dansk Kommerciel Fitness og Sundhed, der har til formål at bekæmpe en oplevet unfair konkurrence fra DGI-huse og foreningsbaserede fitnesscentre.

Det er stadig muligt at tilmelde sig konferencen.

Læs praktiske oplysninger længere nede i artiklen.

Tilmeld dig online her 

Læs det foreløbige program her (opdateres løbende, senest opdateret den 30. august 2013)

Se foreløbig deltagerliste (senest opdateret 30. august) for de to konferencedage i Vejen her.

Tre hovedspor

Konferencen kører foruden en række fælles sessioner i tre overordnede spor, som deltagerne frit kan cirkulere imellem:

Spor 1:

Eliteidrættens potentialer, udfordringer og trusler. Den danske eliteidrætsmodel havde stor succes ved OL i London i 2012. Men hvorfor satser idrætsorganisationer og offentlige myndigheder så målrettet på at strømline elitearbejdet, udvikle nye talenter, vinde flere medaljer og afvikle endnu flere store sportsbegivenheder i en tid, da eliteidrætten er mere truet end nogensinde før af doping, match-fixing og lyssky kræfters tiltagende magtovertagelse i store arrangørlande, topklubber og internationale forbund? 

Spor 2:

Mere idræt for pengene! Facilitetsdrift og tilskudsordninger under udvikling. Kommunerne skaber rammerne, og foreningerne fylder dem ud. Eller gør de? Fremtidens drift og ledelse af faciliteter er den største økonomiske og organisatoriske udfordring for kommuner og idrætsorganisationer. De kommunale budgetter er pressede, idrætsvanerne er i forandring, og kommercielle faciliteter hæver overliggeren for borgernes forventninger og krav. Samtidig kan man diskutere, om de gængse kommunale tilskudsmodeller og idrætspolitikker altid rammer plet i forhold til nutidens idræt.

Spor 3:

Fremtidens idrætsmarked. Målgrupper og aktører. Foreningernes og frivillighedens dominans i idrætspolitikken udfordres af folkeskolereformen, kommercielle aktørers fremmarch og stigende forventninger fra samfundet om, at alle aldersgrupper skal dyrke idræt og motion. Hvordan skaber vi de bedste tilbud, og hvad er idrættens største aktuelle udfordringer i forhold til at skabe gode tilbud til alle aldersgrupper?

Nyhed: Reklamekanalen

Hold dit eget oplæg i det fjerde konferencespor. Som noget nyt, vil konferencen i år også have et fjerde spor ’Reklamekanalen’, hvor tilmeldte deltagere vil få mulighed for at byde ind med deres egne oplæg i blokke à 15 minutters varighed. 

Læs mere om Reklamekanalen her 

Ekstra senioridrætskonference den 3. september

Allerede den 3. september arrangerer Idan i samarbejde med DGI konferencen ’Fremtidens senioridræt – mellem ironman og stolemotion’, der sætter fokus på fremtidens udfordringer i forhold til et attraktivt og mangfoldigt udbud af tilbud om idræt og motion til de stadigt flere og stadigt mere idrætsaktive danskere i alderen over 60 år. 

Læs mere om Fremtidens senioridræt op oplægsholderne på senioridrætskonferencen her

Mød blandt andre følgende oplægsholdere på ’Idrættens største udfordringer III’ (alfabetisk orden efter fornavn. Listen suppleres løbende med nye bekræftede oplægsholdere). 

  • Udviklingskonsulent Anders Kragh Jespersen, DGI Lab
  • Projektleder Anders Sandfuss Christensen, Runstart ApS/Allerød Gymnasium
  • Projektleder Anne Olesen, Viborg Idrætsråd
  • Konsulent Ann Baunbæk Hansen, Dansk Firmaidrætsforbund 
  • Associate professor Arne Feddersen, HA Sport og Eventmanagement, SDU, Esbjerg
  • Analytiker, ph.d. Arnout Geeraert, Play the Game/University of Leuven, Belgien
  • Direktør Claus Wiegand Larsen, Arena CPHX
  • Kulturchef Birgit Hoé Knudsen, Rudersdal Kommune 
  • Næstformand Birgitte Nielsen, DGI
  • Analysechef Bo Vestergård Madsen, Lokale og Anlægsfonden
  • Direktør Charlotte Malmroes, Badminton Danmark
  • Direktør Claus Thomsen, Divisionsforeningen
  • Analytiker og journalist Ditte Toft, Idrættens Analyseinstitut
  • Formand for Kultur og Fritidsudvalget  Dorete Dandanell (SF), Lyngby-Taarbæk Kommune 
  • Formand Dorte With, DGI Gymnastik og Fitness
  • Formand Finn Kristensen, Dansk Skoleidræt
  • Direktør Henrik H. Brandt, Idrættens Analyseinstitut
  • Direktør Jakob Larsen, Dansk Atletik Forbund
  • Centerleder Jakob Sander, Vejen Idrætscenter
  • Analytiker og ph.d.-stipendiat Jens Alm, Idrættens Analyseinstitut/Malmö Högskola
  • Ph.d.-stipendiat Jens Høyer-Kruse, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU
  • International chef Jens Sejer Andersen, Play the Game
  • Forskningsleder Jens Troelsen, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU
  • Adjunkt Jesper-Lundbye-Jensen, Inst. for Idræt og Ernæring, Fysisk aktivitet og hjernen, Kbh. Uni.
  • Ph.d. Jesper von Seelen, UC Syddanmark
  • Kultur og Fritidschef Joan Kamstrup, Mariagerfjord Kommune
  • Formand Johs Poulsen, Idrættens Analyseinstitut
  • Udviklings- og turneringschef Jonas Meyer Jensen, Dansk Golf Union
  • Direktør Jørgen Hansen, TSE Consulting
  • Ph.d.-stipendiat Karsten Østerlund, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU
  • Ph.d. og forskningsansvarlig Kasper Lund Kirkegaard, DIF Team Analyse
  • Konsulent og underviser Klaus Frejo, Center for Sport Management, UCN
  • Professor Klaus Nielsen, Birkbeck,. London University, UK
  • Præsident Mogens Kirkeby, International Sport and Culture Association (ISCA) 
  • Direktør Lars Steen Pedersen, LSP Resolve
  • Analytiker Lau Tofft-Jørgensen, Idrættens Analyseinstitut
  • Direktør Leif Chr. Mikkelsen, Team Copenhagen
  • Direktør Lone Hansen, Anti Doping Danmark
  • Projektleder Lone Simonsen, Viborg Idrætsråd
  • Ph.d. Malene Thøgersen, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU 
  • Professor Mso, Karsten Naundrup Olesen, Syddansk Universitet
  • Udviklingschef martin hedal, Dansk Orienterings-Forbund
  • Direktør Michael Andersen, Team Danmark 
  • Udviklingschef Mikkel Gjelstrup, GAM3
  • Direktør Niels Bækgård, Sport og Event Park Esbjerg
  • Formand Niels Nygaard, DIF
  • Formand Peder Bisgaard, Dansk Firmaidrætsforbund 
  • Analytiker Peter Forsberg, Idrættens Analyseinstitut
  • Næstformand Preben Staun, DIF
  • Professor and co-director Peter Taylor, Sports Industry Centre (SIRC), Sheffield Hallam University, UK
  • Idrætspolitisk chef Poul Broberg, DIF
  • Senioranalytiker Rasmus K. Storm, Idrættens Analyseinstitut
  • Direktør Ruben Lundtoft, Foreningsfitness
  • Direktør Søren Brixen, DGI 
  • Formand Søren Møller, DGI
  • Centerleder Søren Østergaard, Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik 
  • Seniorkonsulent Thomas Ahrentz, DAI 
  • Advokat Tobias Stenkær Albrechtsen, advokatfirmaet Bent Stamer
  • Direktør Torben Frølich, Lokale og Anlægsfonden

Tilmelding og praktiske informationer

 
 

Tilmelding

Tilmeld dig online her.

Praktiske oplysninger om tilmelding, betaling og indkvartering hos Kongreskompagniet, tlf.: 8629 6960 

Tid

Idrættens største udfordringer III: Onsdag, den 4. september kl. 10.00 – torsdag, den 5. september kl. 16.45. 

DGI og Idans ekstrakonference Fremtidens senioridræt: Tirsdag, den 3. september kl. 10.00-16.30 

Sted

Vejen Idrætscenter, Petersmindevej 1, Vejen (www.vejenic.dk).

Pris

  • Idrættens største udfordringer III, den 4.-5. september: Kr. 3.700,-. Studerende ved videregående fuldtidsstudier: 900,- 
  • Fremtidens senioridræt, den 3. september: Kr. 1.200,-. Studerende ved videregående fuldtidsstudier: 500,- 
  • Begge konferencer, 3.-5. september: Kr. 4.600,-. Studerende ved videregående fuldtidsstudier: 1.200,- 

Prisen inkluderer morgenmad og frokost alle dage, fri kaffe, frugt og vand, adgang til fri motion og motionsaktiviteter i Vejen Idrætscenter samt diverse konferencematerialer inkl. bogen ’Danskernes motions- og sportsvaner 2011’. 

Konferencemiddag

Mød kollegaerne under uformelle rammer ved konferencemiddagen, den 4. september kl. 20.00. Konferencemiddagen med fire gourmetretter, kildevand og to genstande koster kr. 375,- pr. kuvert. Yderligere drikkevarer kan købes i baren. 

Deltagelse kræver separat forhåndstilmelding. 

Menu

Kold ærtesuppe med mynte, creme fraiche dråber og karse. Carpaccio med parmesan, trøffelolie, feldsalat og cæsarcreme. Langtidsstegt filet af dansk ungkvæg med rødbedepuré, bagte pastinakker, nye kartofler og urtesky. Chokoladekage med hvid top, lakridscreme, sensommerbær og estragon (OBS: Mulighed for at bestille vegetarisk mad ved online-tilmeldingen) 

Overnatning

Konferencehoteller med tilknyttet gratis shuttlebus: Scandic Kolding og Saxildhus Kolding. Desuden et begrænset antal sengepladser i moderne hytter på Danhostel Vejen Sport ved Vejen Idrætscenter.

Lad bilen stå ved Vejen Idrætscenter. Gratis shuttlebus/fællestransport mellem Vejen Idrætscenter og konferencehotellerne i Kolding alle dage.

Spar ventetid på hotellerne: Overnattende på konferencehotellerne i Kolding kan få udleveret deres værelsesnøgle i konferencesekretariatet i frokostpauserne. 

Overnattende på Danhostel Vejen Sport (100 m fra idrætscentret) kan få udleveret deres nøgle i Vejen Idrætscenters reception. 

Overnatning på Danhostel Vejen Sport er inkl. sengetøj (opredte senge). 

Motion

Fri adgang til svømmehal, fitnesscenter og øvrige ledige motionsfaciliteter i Vejen Idrætscenter under hele konferencen. Fri adgang til fitnesscenter på Scandic Kolding.

Deltag desuden i de fælles motionsaktiviteter. Benyt omklædning 1 og 2 eller svømmehallens omklædning. Deltager du i morgenmotion i Vejen, kan du spise morgenmad i Vejen Idrætscenter 

Oplæg

Konferencernes præsentationer kan efterfølgende downloades på www.idan.dk.

Ønsker du at holde et oplæg på ’Reklamekanalen’, kan du sende en intro med overskrift, oplægsholder samt max. 5 linjers introduktion til maria@playthegame.org. Læs nærmere vilkår for Reklamekanalen her

Yderligere informationer

Praktiske oplysninger hos konferencemanager Maria Suurballe, Idan, tlf. 2020 6838. 

Presseakkreditering

Ønsker du at søge presseakkreditering til at dække konferencen, send en e-mail med navn, medie og kontaktoplysninger til Henrik Brandt, tlf. 2921 0972.