Idræt på arbejdspladsen hitter
Mange arbejdspladser tilbyder aktiviteter i kultur- og idrætsklubber til deres medarbejdere, viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for Ugebrevet A4. Rundt på arbejdspladserne er idrætsklubberne mest udbredt.
En tredjedel af danskere i beskæftigelse angiver, at de har mulighed for at dyrke idræt i en klub eller forening på arbejdspladsen, viser en ny undersøgelse af foreninger på arbejdsplader gennemført af YouGov for Ugebrevet A4. I det hele taget er der en bred vifte af forskellige kulturtilbud på mange arbejdspladser i form af f.eks. kunstklubber, filmklubber, vin- og ølklubber, madklubber og ikke mindst idrætsklubber, der er den type af klubber, flest angiver at have mulighed for at deltage i. Idrætsforeninger og -klubber på arbejdspladsen er særligt udbredt inden for offentlig administration, hvor seks ud af ti beskæftigede kan deltage i forskellige typer af idrætsaktiviteter gennem jobbet. Derimod har traditionelle håndværksfag og arbejdspladser inden for handel i mindre grad tradition for kultur- og idrætsforeninger for medarbejderne. Undersøgelsen viser ligeledes, at jo større arbejdsplads, jo større sandsynlighed for, at der er en klub eller forening inden for idræt eller kultur på arbejdspladsen. Eksempelvis har kun én ud af tyve virksomheder med under 20 medarbejdere en kunstklub, mens det for virksomheder med 200-500 ansatte gælder en tredjedel. Ifølge forsker i arbejdsliv ved Roskilde Universitet Helge Hvid kan idræts- og kulturtilbud være attraktive for arbejdspladser, som ønsker at knytte medarbejderne tættere til sig: ”Arbejdsgiverne støtter idræts- og kulturforeninger for at skabe et stærkt tilhørsforhold mellem medarbejder og virksomhed. Medarbejderne kommer til at kende hinanden på kryds og tværs af afdelinger og hierarkier, så man i højere grad bliver en del af en virksomhed og ikke bare en lille afdeling eller faggruppe,” siger Helge Hvid til Ugebrevet A4.