Idrætsklasser hjælper unge talenter på vej
I folkeskolens særlige idrætsklasser er eleverne minimum fagligt på højde med andre elever, og de klædes på til at tackle en dobbelt karriere med både uddannelse og eliteidræt, viser nyt forskningsprojekt.
De fleste elever i folkeskolens særlige idrætsklasser for sportstalenter oplever en langt større forståelse for deres idrætsudøvelse både blandt lærere og klassekammerater, og det ser ud til at øge deres skoleglæde og trivsel.
Samtidig er deres faglige niveau minimum på højde med andre elever i folkeskolen, selv når der tages forbehold for de fordele, idrætselevernes kønsmæssige, etniske og socioøkonomiske profil kan forventes at give dem.
96 pct. af idrætseleverne oplever, at de får bedre mulighed for at dyrke deres sport, og de synes, at det er fordel at gå i klasse med andre idrætstalenter.
Det er nogle af hovedkonklusionerne i forskningsrapporten ’Idrætselevers tilblivelse og transitioner – idrætsklasser som ny standard for tidlig talentudvikling i Danmark’, som Jens Christian Nielsen og Jesper Stilling Olsen fra Aarhus Universitet samt Lotte Stausgaard Skrubbeltrang fra Aalborg Universitet står bag.
”Når både skolen og idrætten giver eleverne den fornødne fleksibilitet, formår de at stå på to ben. De leverer, hvad der forventes i skolen, og samtidig træner de mange timers idræt hver uge. Idrætsklasserne viser, at folkeskolen kan gå nye veje og udvikle tilbud i samspil med partnerskaber i foreningslivet,” siger Jens Christian Nielsen på Team Danmarks hjemmeside.
Modellen med idrætsklasser har inspireret til lignende modeller inden for andre dele af kulturområder. Haderslev Kommune har f.eks. igangsat en musiklinje i talentklasserne på Sdr. Otting Skole.