Idrætsklubber ud af stenalderen
It-administrationssystemet Klubmodul erstatter krøllede girokort med onlinebetaling, hjemmebryggede hjemmesider med et cms-system og køer ved holdtilmelding i hallen med onlinetilmelding, men vil ikke konkurrere med sociale medier.
For to år siden blev iværksætterne Peter Kriegbaum og Jesper Weltström enige om at satse helhjertet på at udvikle et komplet it-administrationssystem til foreninger. De havde erfaret, at behovet var der, men at et sådant system ikke fandtes.
Med idrætsverdenens mange særlige ønsker udviklede de systemet Klubmodul fra bunden og har på godt et år fået 130 klubber som kunder. Det har ifølge de to stiftere været en større revolution i flere af klubberne:
"Vi har samlet at i ét system. Hjemmesidestyring, regnskab, medlemshåndtering, onlinebetaling, shop osv. Klubberne er glade, fordi de kommer fra stenalderen og ryger op i 2010. Jeg får dagligt opkald fra kassereren, der synes, det er fantastisk,” fortæller Peter Kriegbaum om klubkassererens oplevelse af pludselig af få rettidige betalinger fra medlemmerne via online dankortbetaling.
Ikke et socialt medie
Det unikke ved det webbaserede system er ifølge Peter Kriegbaum og Jesper Weltström, at det rummer alle de funktioner, som klubberne tidligere brugte Excel-ark, papirlapper, girokort, regnskabssystemer, tilmeldingssedler i cafeteriet, hjemmelavede hjemmesider m.m. til at holde styr på.
Det er dér, de to iværksættere har sporet et behov ude i klubberne. De får løbende feedback fra klubber, der anvender systemet, og nogle af dem har spurgt, om sociale webtjenester også bliver en del af systemet, men det er ikke her, Klubmodul har sit fokus:
”Mange af klubberne spørger, om de kan få lavet et forum. Og vi spørger, hvad de gør i dag. Så siger de, at de er meget på Facebook. Jamen, fortsæt med det. Vi kan jo ikke konkurrere med Facebook og får dem jo ikke til at stoppe med at bruge Facebook. Det er heller ikke vores ønske,” forklarer Jesper Weltström.
Dermed adskiller Klubmodul sig – sammen med konkurrenten Conventus – fra mange af de organisatoriske og sociale it-værktøjer målrettet idrætten, som Idan analyserer i projektet ’Idrættens virtuelle arenaer’. Klubmodul adskiller sig samtidig ved ikke at være et gratis værktøj.
Systemet påvirker foreningen
I praksis kan hvert enkelt medlem af idrætsforeningen under sin egen profil tilmelde sig et hold eller en aktivitet, købe noget i klubbens ’shop’ og betale med dankort via nettet. Den forenklede arbejdsgang har ført til forandringer, der kan gøre klubberne mere tidssvarende:
”Man bliver overrasket over, hvilke udfordringer de frivillige har. Og de udfordringer kommer tit ved, at der er noget, der er blevet vedtaget i 1982. Det holder man stadig ved. Så der sker faktisk tit det, når vi kommer med vores system, at det bliver en anledning til at genoverveje regler, rabatsatser og måden at håndtere medlemmer på. Og det er forfriskende at se”, fortæller de to stiftere af Klubmodul.
Et forbund i sig selv
Klubmodul har flere særskilte aftaler med specialforbund og større foreninger, men lægger vægt på at være uafhængige. På sigt er de ikke i tvivl om, at systemet vil komme til at rumme en del kommunikation mellem ikke bare medlemmer og foreninger, men også mellem foreninger og forbund og unioner:
”Der skal være meget mere integration mellem klub og forbund. De sidder jo og kopierer hinandens data gang på gang, men man har jo i dag systemerne til at kunne håndtere det elektronisk. […] Når vi lige pludselig har 200 klubber inden for én idrætsgren, så kommer det af sig selv, at man får en dialog. For så er vi næsten et lille forbund, når alle bruger samme system,” siger Peter Kriegbaum.
Også her kan forenklede arbejdsgange måske forandre eventuelle forældede strukturer.