Idrætspolitik en barriere for iværksætter
Både nationalt og internationalt støder it-virksomheden Sportssys ind i idrætspolitiske udfordringer, når deres administrationssystem skal udbredes.
I landsbyen Knudby mellem Skive og Viborg udvikles DBU’s administrationssystem, så der er styr på dommerpåsætning, resultater, turneringsplaner osv. Udviklingshuset Frontstairs, der har ca. 50 ansatte – heraf 15 i Danmark - står bag flere it-relaterede virksomheder. En af dem er Sportssys, som i begyndelsen af 2008 er udskilt som selvstændig virksomhed med 6-7 medarbejdere i Danmark suppleret med udviklingsfolk i Thailand.
Sportssys har siden 2003 leveret og udviklet DBU’s administrationssystem ’fod@’. Virksomheden har desuden nogle sideprodukter i form af klubadministrationssystemer, hjemmesidesystemer, billetsystemer m.m.
Sportssys har en god fornemmelse af forholdet til DBU, der bygger på gensidig respekt:
”Ret hurtigt har vi fundet ud af, hvordan DBU’s verden fungerer. Vi har haft en tro på det, vi selv går og laver. Vi siger til DBU, hvis der er noget, vi synes er dumt, og det har givet en stor respekt,” forklarer John Conrad Jensen, der er stifter af Frontstairs og Sportssys og i dag fungerer som teknisk direktør.
Politiske udfordringer
John Conrad Jensen har hele tiden troet på Sportssys’ internetbaserede administrationssystem, men har også indset, at den øvrige idrætsverden ikke er den letteste nød at knække på trods af systemets fordele:
”Man kan komme med en løsning, som er billig og bedre – og alligevel får man et nej. Det er ikke logisk. Man skal have de her ukendte variable ind. Især i forhold til de politiske ting,” fortæller han.
Sportssys vil gerne udbrede sit system til andre idrætsgrene i Danmark og til de store internationale fodboldorganisationer. Men begge steder møder virksomheden politisk modstand, som kun kan tackles med en god portion tålmodighed:
”Vi kan ikke bare snakke med DIF, fordi de ser os som en fjende, fordi vi har sagt ja til at lave det her for DBU. […] Vi har lært, at man ikke bare sådan bliver stor inden for sportens verden. Forretningsmodellen er langsigtet,” forklarer John Conrad Jensen.
Udmærket forhold til UEFA
Sportssys har et bedre forhold til europæisk fodbolds hovedorganisation UEFA, der selv har henvendt sig flere gange, men derfra og til et salg er der meget lang – politisk – vej, erkender John Conrad Jensen:
”Man skal huske, at de, der sidder som beslutningstagere i UEFA og FIFA, også har nogle netværk, der er svære at bryde igennem.”
Sportssys’ indgang til UEFA går derfor også i høj grad gennem en anden politisk organisation – systemets flagskib DBU:
”Det er meget svært med UEFA og FIFA, og det tager tid. Man skal ikke have for store armbevægelser, og der skal være folk fra DBU, der skal fortælle om os,” forklarer John Conrad Jensen om det politiske spil.
Samtidig gør han opmærksom på, at de politiske idrætsorganisationer heller ikke svømmer i penge, selv om nogle få europæiske topklubber gør det.
Iværksætteren sadlede om
John Conrad Jensen ridser Sportssys’ strategi op:
”Vores model i Sportssys er ret klar: Vi har en kernekunde, og så går vi i gang med at bygge det op til de forbund, vi har i vores lokale marked, og derefter håber vi på, at vi kan komme ind i UEFA. Det er en langsigtet strategi over de næste ti-tyve år.”
Målet er at opbygge et unikt internationalt sportsadministrationssystem – at lave en sportens pendant til milliardsuccesen Navision, der blev solgt til Microsoft.
For at nå dertil har John Conrad Jensen taget kasketten som CTO, teknisk direktør, på og overladt en stor del af ledelsesansvaret i Frontstairs til andre. Det ser han som helt nødvendigt, når iværksættervirksomheden pludselig vokser sig stor:
”Jeg er iværksætteren, der har idéen og visionen. Det er vigtigt at se sine begrænsninger, og derfor skal man sørge for at give noget ansvar fra sig. Du skal kigge dig selv i spejlet og finde ud af, hvad du er god til, og hvad du er dårlig til. Det tog os for lang tid i starten. Det er allerede, når man begynder at vokse til 4-5 mennesker, man skal finde ud af det.”