Innovationen skal styrkes
Foreninger kan fint konkurrere med de kommercielle centre, men innovationen skal styrkes, lød det i debatten ved præsentationen af tre nye rapporter fra Idan.
Innovation bliver et nøgleord for hele den danske fitness-sektor i de kommende år. Ved præsentationen af Idans tre nye rapporter om den danske fitness-sektor fredag eftermiddag i Idrættens Hus i Brøndby pegede flere på behovet for udvikling af de aktiviteter og træningsformer, som fitnesscentrene tilbyder, hvis de vil overleve på markedet. Det gælder de foreningsdrevne centre, som ifølge medforfatter til rapporterne Kasper Lund Kirkegaard bl.a. bør udvikle flere holdaktiviteter. Og det gælder i de kommercielle centre, som i foreningerne har fået en seriøs konkurrent, når det handler om at tiltrække medlemmer på tværs af alder og baggrund. Netop den brede medlemsprofil og en meget høj medlemstilfredshed er nogle af de vigtigste kvaliteter ved foreningsdrevne fitnesscentre, konkluderer Idan i de nye rapporter, der går tæt på medlemmerne i de foreningsdrevne fitnesscentre under Dansk Firmaidrætsforbund og Foreningsfitness igangsat af DIF og DGI. Faktisk scorer foreningerne markant højere end de kommercielle centre, når det gælder medlemmerne tilfredshed med kontakten til andre medlemmer, til centrenes ledelser, pris og følelsen af at få noget for pengene. ”Vi vil foreningen, vi vil fællesskabet – og det viser sig at være bæredygtigt. Foreningen kan tilpasse sig de vilkår og krav, der er i det moderne samfund,” konkluderede Danmarks Idræts-Forbunds direktør, Karl Christian Koch ved præsentationen af rapporterne.
Centre skal arbejde med forretningsøjne
Men ifølge DGI’s næstformand, Birgitte Nielsen, der står i spidsen for Foreningsfitness, må rapporterne ikke blive en undskyldning for at læne sig tilbage.
”Vi havde armene højt oppe, da vi så vores egne tal i forhold til medlemstilfredsheden, men der er også nogle punkter, hvor vi har nogle udfordringer. Det gælder i forhold til holdaktiviteter og det at finde et samspil med de lokale foreninger i den forbindelse,” sagde Birgitte Nielsen efter præsentationen, hvor hun samtidig pegede på, at foreningsidrætten skal blive bedre til at udvikle nye aktiviteter og ’arbejde med forretningsøjne’. ”Det er en udfordring for os hele tiden at være fremme på beatet. De kommercielle centre har en udfordring i forhold til det innovative, men det har vi også. Vi skal være hurtigere, end vi har tradition for at være i de traditionelle idrætsgrene.” Birgitte Nielsen peger i forlængelse herfa på, at styregruppen bag Foreningsfitness i højere grad vil søge inspiration i udlandet på linje med de kommercielle aktører. Bl.a. planlægger man en studietur til USA.
Frygter ikke konkurrence fra foreninger
Med mange kommercielle aktører i salen under præsentationen, herunder flere fitnesskæde-direktører, kunne man have forudset en debat om de kommercielle aktørers påstande om, at foreningerne med deres offentlige støtte udsætter de private centre for en ulige konkurrence. Men den kom aldrig rigtigt i gang.
I stedet var det netop evnen til innovation og nytænkning i branchen – eller manglen på samme – som stod i centrum i begge lejre. Her vurderer Leif Christensen, der er administrerende direktør for fitnesskæden S.A.T.S. Danmark, dog ikke, at de kommercielle centre behøver at frygte konkurrencen fra foreningerne, som han mener er dårligere til at tilpasse sig kundernes behov og forventninger. ”Jeg tror ikke, at vi skal være bekymrende. (…) Vores evne til at udviklet produktet, til at variere produktudbuddet – det er det, vi kommer til at overleve på. Foreningsfitness kopierer udelukkende de kommercielle, og derfor vil vi altid være foran,” sagde Leif Christensen efter præsentationen. På to punkter erkender han dog, at mange kommercielle centre kan lære af foreningerne: Det gælder foreningernes evne til at skabe fællesskabsfølelse hos medlemmerne og samtidig appellere til en bred medlemskreds. ”De kommercielle centre har nogle barrierer i forhold til ældre. Vi har en udfordring i de store byer i at få de ældre til at træne.”
Læs mere
Læs også artiklen om de to undersøgelser blandt medlemmer i foreningsdrevne centre
Download eller bestil de tre nye rapporter 'Foreningsfitness - portræt af de aktive medlemmer', 'Fitnesscentre i Firmaidrætten - portræt af de aktive medlemmer', 'Fitnesskultur mellem forening og forretning'