Internetekspert: Gå sammen på nettet
Interneteksperten Paul Wright opfordrede på Idans konference 5-6 sportsgrene til at slå sig sammen på internettet. Det vil give et stærkere brand og kommercielt grundlag.
Paul Wright var med i de glade dot com-dage – og i de knap så glade dage omkring årtusindeskiftet, hvor den ene it-konkurs tog den anden.
Siden har han været en del af et marked, der er ved at finde sine ben. I dag er han direktør for det britiske Aura Sports, der rådgiver sportens rettighedshavere om sponsorater og reklamer på digitale platforme.
På Idans konference 'Dansk idræt i en anden liga' var hans hovedbudskab, at internettet ikke er en kommerciel guldgrube, men stadig en vigtig platform. Hvis den bliver udnyttet på den rigtige måde, kan den bære en stor del af den samlede kommunikationsstrategi for sportsrettighedshavere.
Slå jer sammen
Ifølge Paul Wright handler det for de mindre aktører om at slå sig sammen og udnytte den samlede styrke. På den måde kan man med den rette marketingstrategi på kort sigt skabe et stærkt brand og på længere sigt måske gøre sig interessant for andre medier.
Tv vil stadig være dominerende i fremtiden, men der er mange services, som tv ikke kan levere på samme måde som nettet og andre nye medier. Der er langt større muligheder for interaktivitet på nettet, hvor levende billeder eksempelvis kan kombineres med brugergenereret chat, statistik og spil. Nyhedstjenester, resultatformidling og lokale fællesskaber kan samtidig være effektive både på mobiltelefonen og på nettet.
Det kan rettighedshaverne udnytte. Idrætsgrenene kan bruge nettet som supplement eller alternativ til tv og gennem samarbejde skabe fundamentet til et stærkt brand.
IOC’s tidligere marketingchef, Michael Payne, understregede også på konferencen vigtigheden af at operere på flere forskellige platforme samtidig og derudover at have en centraliseret marketingstrategi, hvor et klart defineret brand er grundlaget for at klare sig i konkurrencen.
Et kommercielt marked
Før Paul Wrights oplæg offentliggjorde Idan de første analyser af tv’s dækning af dansk idræt siden 1993. Et af resultaterne var, at over tre fjerdedele af seernes tid med tv-sport i perioden er brugt på fodbold, håndbold og cykling. Mange idrætsgrene har i perioden forgæves jagtet sendetid på tv og klaget over manglende alsidighed i public service-stationernes tv-sport.
Idan lagde på konferencen op til, at idrætten må erkende, at de i høj grad befinder sig på et kommercielt marked, hvor en vare kun er interessant, hvis den genererer kunder i butikken, og hvor innovation derfor bør være i højsædet.