Idan Artikel 12.06.2012

Kig Manchester United i kortene

Både store og mindre idrætsarenaer er afhængige af loyale tilskuere. Nordic Venue Forum i Oslo sætter i år fokus på, hvordan arenaer kan tiltrække flere besøgende. Lær bl.a. af Manchester Uniteds erfaringer.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Gode oplevelser skabes ikke kun på selve banen eller scenen. Blandt mange arenaer er det en udfordring at skabe den bedst mulige helhedsoplevelse for såvel sponsorer og VIP-gæster som de traditionelle fans, der til sammen udgør det økonomiske fundament for idræts- og kulturarenaer.

Nordic Venue Forum i Oslo sætter derfor i år fokus på, hvordan klubber og arenaer kan få flere loyale gæster og tilskuere.

På sponsor- og VIP-siden giver konferencen mulighed for at kigge en af verdens førende fodboldklubber i kortene, når Manchester Uniteds chef for ’hospitality’, Caroline McEleney, vil dele den engelske storklubs erfaringer med at tiltrække de mest betalingsvillige tilskuersegmenter på hjemmebanen Old Trafford.

Og erfaringerne fra Manchester er relevante for en bred kreds, mener Ian Nuttall, der bag står konferencen i Oslo den 18. -19. juni.

”Opvisningsfaciliteter er i stigende grad afhængige af deres ’premium seat’-gæster og virksomhedskunder. Men ofte investerer vi ikke nok i faciliteter og tilbud målrettet dette værdifulde, men også meget krævende kundesegment,” siger han.

Fokus på loyalitet

Men også de bredere tilskuergrupperinger står i centrum på konferencen.

Bl.a. vil Mark Bradley, som er grundlægger af ‘The Fan Experience Company’, diskutere sit arbejde med at få sportsklubber, ligaer og arenaer til at sætte sig bedre ind i deres tilskueres behov for derved at skabe større loyalitet og tilfredshed.

”Uanset om en arena opererer inden for sport, kultur eller underholdning er det vitalt, at vi som ejere, operatører eller investorer har en omfattende forståelse af, hvem vores kunder er, og hvad der betyder mest for dem,” siger han til Nordic Venue Forums hjemmeside.

”Det er vores erfaring, at især klubber og sportsarenaer, som klynger sig til troen på, at sporten er noget særligt, er afvisende over for en sådan angrebsvinkel og i stedet satser på en vækststrategi, der bygger på at vinde – og når det ikke lykkes – på rabatter. Ingen af delene er holdbare på lang sigt,” mener Mark Bradley.

Netop denne kommercielle angrebsvinkel går igen hos Cardiff City FC, som via fokusgrupper og andre markedsundersøgelser har udviklet tilbud på kampdage målrettet børnefamilier. Resultatet har været en mangedobling i antallet af ’familiebesøgende’ og en omsætningsstigning på 42 procent før kampstart.

På konferencen vil Julian Jenkins diskutere klubbens erfaringer med at indrette et Play Station-center, en familiesektion på stadion og lave andre børnevenlige aktiviteter.

Mange nordiske talere

Nordic Venue Forums internationale oplægsholdere har generelt en mere kommerciel tilgang til arenadrift, end man ofte ser det i Danmark og resten af Norden.

Men konferencen byder også på en lang række oplægsholdere fra Danmark, Norge og Sverige, som vil formidle nordiske erfaringer med arenadrift inden for kultur- og idrætslivet:

Ud over de nævnte kan man bl.a. møde:

  • Øystein Flenning, direktør, Telenor Arena, Oslo, Norge
  • Jack Hemmestad, administrerende direktør, Ullevaal Stadium, Oslo, Norge
  • Claus Larsen, direktør, Arena CPHX, Danmark
  • Michael Mansdotter, teaterdirektør, Odense Teater, Danmark
  • Trevor Davies, projektleder for Aarhus’ kandidatur til Europæisk Kulturhovedstad 2017
  • Thomas Perslund, direktør, Friends Arena, Sweden
  • Pierre Törnkvist, marketing- og pressechef, Kulturens Hus, Luleå, Sverige
  • David Manica, grundlægger af MANICA Architecture, USA