Idan Artikel 23.05.2007

Knapt 50.000 så indslag på nettet fra floorball-VM

Især mange udlændinge så web-tv fra floorball-VM i Frederikshavn. Med bedre forberedelsestid og flere penge til markedsføring kunne tv-dækningen være nået endnu længere ud.

Skrevet af: Søren Bang

Forsøget med web-tv fra det netop afholdte VM i kvindefloorball i Frederikshavn fik pæne besøgstal, viser den første statistik over trafikken på Sports4u.dk, som bragte kampindslag, spillerinterviews og bredere reportager. I alt havde web-tv-portalen 46.500 besøg over 11 dage. Interessen toppede på semifinaledagen, hvor der var knapt 6.000 besøgende. Blandt de besøgende var de cirka 5.300 fra Danmark, mens store floorball-lande som Schweiz, Sverige og Tjekkiet fulgte lige efter med henholdsvis 4.800, 4.400 og 3.200 besøgende. I tallene indgår dog ikke det antal, som fulgte live-streamingen fra kampene. Her foreligger der ikke endnu nogen statistik.

Bedre markedsføring

Ifølge projektleder Martin Hedal kunne en bedre markedsføring og integration med floorball-miljøets egne hjemmesider have givet endnu bedre besøgstal. F.eks. stod en enkelt schweizisk floorball-hjemmeside, som forsidelinkede til Sports4u.dk, alene for 2.100 besøg. 

”Men vi havde ikke tiden og pengene. Det kom første op at køre i sidste øjeblik, da vi fik støtte til projektet,” siger Martin Hedal, der også mener, at internetforbindelsen ud af huset og dermed billedkvaliteten kan blive bedre. Generelt er han dog tilfreds med erfaringerne fra Frederikshavn. Ikke mindst i floorballmiljøet blev muligheden for at følge mesterskaberne modtaget meget positivt. ”Det gælder både nationalt og international. Flere lande har været helt vilde for at få noget lignende i gang hos dem selv. Dertil kommer den interne effekt på arrangementet. Vi mødte kun velvilje. Folk syntes, det var fantastisk, at der var nogle, som interesserede sig for dem. Det skabte en positiv stemning,” siger Martin Hedal.

Perspektiver for andre idrætsgrene

Forsøget med web-tv blev fra dansk side støttet med 75.000 kroner fra Idrættens Medieudvalg, Idrætsfonden Danmark og Frederikshavn Kommune. Erfaringerne fra Frederikshavn samler Martin Hedal senere i en større afrapportering. 

Men som tidligere ansat på Idrættens Analyseinstitut har tidligere han peget på web-tv som en måde for mindre idrætsgrene at nå ud til et større publikum. Et synspunkt, som DIF’s nyvalgte formand, Niels Nygaard, støttede i et interview på Sport4u.dk. Han pegede samtidig på, at DIF gennem Idrættens Medieudvalg for tiden overvejer, hvordan og i hvilken grad internetbårne transmissioner og klip kan give andre små idrætsgrene bedre gennemslagskraft.