Idan Artikel 15.01.2007

Medlemsboom efter åbent hus

Effektiv markedsføring af idrætstilbud virker - i hvert fald i den kommercielle fitness-sektor.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Et nytårstilbud om at spare fem kr. pr. kilo kropsvægt på et medlemskab til fitnesskæden fitness dk gav tilsyneladende enorm genlyd, da fitness dk's centre over hele landet holdt åbent hus den 6. januar.

Ifølge kædens egne oplysninger gav den massive hvervekampagne 4200 nye medlemmer, som tilsammen vejede 331.800 kg og derfor fik en samlet rabat på 1.659.000 mio. kr. Ifølge bladet Markedsføring nåede fitness dk sit salgsmål for kampagnen med 220 pct.

Til Markedsføring udtaler fitness dk's marketingchef Frederikke Kisbye, at kampagnen i høj grad nåede en anden målgruppe end de 'unge og smukke', som udenforstående typisk betragter som fitnesscentrenes kernesegment:

"I det daglige gør vi meget ud af, at pointere at man ikke skal være slank for at starte i fitness dk. Derfor valgte vi at vende tingene lidt på hovedet i kampagnen ved at belønne overvægt. Mange af de nye medlemmer var ældre end vores gennemsnit og samtidig gav de udtryk for, at det var længe siden de havde dyrket motion. Det ser jeg som et tegn på, at vores kampagne har formået at hive folk op af sofaen og ikke bare har flyttet dem fra en motionsform til en anden. Eller fra ét fitness center til et andet for den sags skyld."

Idan vil nærmere beskrive og analysere de kommercielle motionscentres historiske baggrund og branchens nøgletal i to større udgivelser, som forventes offentliggjort i marts som led i projektet 'Sved for Millioner'.