Mere sendetid til små idrætsgrene
Et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om en ny mediepolitisk aftale for 2007-2010, hvor det blandt andet fremgår, at public service-kanalerne skal dække idrætten bredere.
I årevis har mange mindre idrætsgrene udtrykt deres utilfredshed med, at DR og TV 2 har tænkt for meget i seertal i deres dækning af idræt på tv. Argumentationen fra DR og TV 2 har gået i retning af, at de blot har sendt det, der var seere til. Nu vil politikerne dog direkte via public service-kontrakter sikre ”en mærkbar øgning af dækningen af mindre idrætsgrene.”
Idrætten skal altså fra årsskiftet dækkes bredere på public service-kanalerne. Idans igangværende analyser af forholdet mellem idræt og tv viser da også, at seks ud af ti sportsnyhedsindslag på DR og TV 2 i perioden 1993-2005 har handlet om fodbold, håndbold eller cykling, mens mere en tre fjerdedele af danskernes tid med sportstransmissioner er blevet brugt på disse tre idrætsgrene.
Alle platforme skal i spil
Den mediepolitiske aftale indeholder en række specifikke punkter om specielt DR’s fremtid, der også kan få indflydelse på dækningen af idrætten. Aftaleteksten siger blandt andet, at:
”DR skal tilbyde public service-indhold – dvs. indhold i form af tekst, lyd og billeder, der opfylder kulturelle, sociale og demokratiske behov i det danske samfund – på alle relevante teknologiske platforme.”
Det er en understregning af den linie, som DR under Kenneth Plummers ledelse har lagt med inddragelse af blandt andet mobile platforme og internettet i den fremtidige strategi.
Ny DR-kanal og sportskanal i vente
DR skal inden 2010 have etableret en helt ny tv-kanal. Kanalen skal sende børne- og historieprogrammer, og finansieringen går via licensmidlerne. Den skal indgå som et af tilbuddene i det nye digitale, jordbaserede net, som ifølge medieaftalen skal drives på forretningsmæssige vilkår af en udvalgt operatør - en såkaldt gatekeeper. Et andet tilbud kan meget vel blive en sportskanal:
”Gatekeeperen skal tilbyde et bredt og varieret programudbud, som inkluderer forskellige kategorier af kanaler såsom underholdningskanaler, nyhedskanaler, musikkanaler, populærvidenskabelige kanaler og sportskanaler.”