Idan Artikel 21.05.2007

Nationalarena jager storsponsor

Sveriges nye nationalarena får sandsynligvis en navnesponsor til en værdi af ca. 160 mio. kr., når den indvies i 2011. Sponsoratet indgår i finansieringen af arenaen.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Sverige overhaler Danmark, hvad angår moderne stadionkapacitet, når det svenske fodboldforbund sammen med private ejendomsinvestorer i 2011 indvier en ny nationalarena til en samlet byggepris af i alt ca. 1,5 mia. kr. på et areal i Stockholm-bydelen Solna tæt på den nuværende nationalarena.

Som led i projektet nedlægges den nuværende nationalarena Råsunda, og salg af grunden indgår i finansieringen af den nye arena. Men lige så væsentligt forventer det svenske fodboldforbund inden for kort tid at kunne offentliggøre navnet på en arenasponsor, der til gengæld for retten til at navngive det nye stadion til 50.000 tilskuere i en periode på 10 år forventes at skyde op mod 160 mio. kr. ind i projektet. Byggeriet af den nye arena påbegyndes i 2008.

Formanden for det svenske fodboldforbund, Lars-Åke Lagrell, slår fast, at den kommende sponsor, som skal navngive nationalarenaen, skal være et velanskrevet, velkendt og helst svensk foretagende, og den svenske presse nævner i disse dage pengeinstituttet ’Swedbank’, som en mulig kommende arenasponsor.

By udvikling

Den nye nationalarena kommer til at indeholde et hotel med over 250 værelser, kongresfaciliteter og restauranter, hvoraf den største får plads til 1700 spisende gæster. Anlægget får lige som Parken i København et skydetag, så arenaen kan overdækkes og bruges året rundt. I projektet indgår en udvikling over de kommende år af hele området omkring det nye stadion med boliger, sportsfaciliteter og kontorer.

Det svenske fodboldforbund er sammen med entreprenør- og ejendomsselskaberne Peab, Fabege og Jernhusen medejer af den nye nationalarena, og ejerne indgår sammen med Solna Kommune i arenaens driftsselskab, når stadion åbner i 2011.