Idan Artikel 18.12.2006

Nationale ligaer stiger i pris

Dansk klubfodbold kan forvente stigende tv-indtægter, hvis ligaen følger de internationale trends.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Tv-rettighederne til nationale fodboldligaer fortsætter med at stige, viser en rapport fra det engelske brancheblad, Tv Sports Markets. På 29 ud af de 32 markeder, hvor bladet har undersøgt de seneste hjemlige tv-aftaler for ligafodbolden, er rettighederne steget siden den foregående aftale.

Der synes altså lagt i kakkelovnen til perspektivrige forhandlinger for dansk klubfodbold, der snart skal til at forberede sig på en afløser for den løbende aftale med TV3-moderselskabet MTG, der udløber i 2009.

Strategisk betydning

 Stigningen sker mange steder på trods af mættede sportsmarkeder og de kommercielle tv-stationers generelle vanskeligheder med at holde markedsandelene blandt seere og annoncører. Mange steder anses den nationale ligafodbold for et af de få produkter, der fortsat kan sikre en stabil og sikker markedsandel. Samtidig betyder stadigt mere attraktive rettigheder til bredbånds-tv, diverse digitale platforme, mobiltelefoner, nye tekniske formater osv., at der hele tiden opstår strategiske partnerskaber mellem tv-stationer og teleselskaber, der ofte medvirker til at presse priserne i vejret.

Hvor dansk klubfodbold i den løbende tv-aftale frem til 2009 genererer i omegnen af 90 mio. kr. pr. sæson fra MTG plus fem mio. kr. fra TV 2/DR for rettigheder til nyhedsklip, fik norsk fodbold i den seneste tv-aftale et gevaldigt boost, da TV 2 og Telenor indgik en tre-årig aftale for klub- og landsholdsfodbold til i alt 916 mio. kr.

Nordisk boom

 Norsk TV 2 havde i den forgangne sæson et gennemsnit på 517.000 seere til kampene fra Tippeligaen, mens TV 2 nystartede sekundære kanal, TV 2 Zebra, med adgang til 54 pct. af de norske husstande allerede i sit første leveår havde 119.000 seere i snit til 50 ligakampe. På den måde har TV 2 Norge trods udsigt til samlet underskud i 2006 brugt klubfodbolden til at positionere en ny kanal på markedet. Webkanalen fxt.no med betalingsadgang til alle kampe er ifølge TV 2 allerede en sund forretning.

I Sverige, hvor fodbolden er mindre vigtig for tv, fordi sportsinteressen er bredere end i Danmark, garanterer det schweiziske agentur, Kentaro, i en fem-årig aftale med ikrafttræden i denne sæson fodbolden et årligt beløb på ca. 230 mio. kr. for alle rettigheder til klub- og landsholdsfodbold.

Herhjemme ventes TV 2 at etablere en ny sportskanal i 2007, hvilket yderligere vil intensivere konkurrencen om de danske rettigheder.

Frankrig er størst

 Den franske liga har i år Europas bedste hjemlige tv-aftale til i alt 4,8 mia. kr. pr. sæson.

Premier League svarer dog igen fra sommeren 2007, hvor de nye hjemlige tv-aftaler for engelsk topfodbold løber op i alt 7,4 mia. kr. pr. sæson. Dertil kommer indtægter fra de internationale rettigheder, som Premier League er på vej til at have solgt rettigheder for i alt en mia. pund (11,13 mia. kr.) for de tre sæsoner fra 2007/8-2009/10. Heraf bidrager Canal Plus/Telenors køb af de fællesnordiske rettigheder til engelsk topfodbold med i alt 668 mio. kr. for de tre nævnte sæsoner.

Den samlede hjemlige værdi af verdens største tv-aftaler for klubfodbold i indeværende sæson (i mia. kr.)

Frankrig, Ligue 1

4,82

England, Premier League 4,54
Italien, Serie A 4,23
Spanien, Primera Liga 3,35
Tyskland, Bundesliga 3,01

Værdien af Premier League stiger fra 2007/2008 til 7,4 mia. kroner. Kilde: TV Sports Market