Ny kviklånsaftale gør det nemmere for banker at sponsorere idræt
Ny politisk aftale ændrer kviklånsloven og gør det muligt for banker og andre udbydere af forbrugslån at sponsorere idrætsforeninger, selv om foreningerne også har sponsorater fra spiludbydere.
Fremover må banker og andre udbydere af forbrugslån gerne sponsorere klubtrøjer eller bandereklamer i idrætsforeninger, også selv om foreningerne samtidig har sponsorater fra udbydere af spil. Det er resultatet af en ny bred, politisk aftale, som justerer den såkaldte kviklånslov, der forbyder reklamer for kontantlån i forbindelse med reklamer for spil eller spiludbydere.
Formålet med forbuddet var at få sat en stopper for aggressiv markedsføring af kviklån særligt i forbindelse med spil. Men loven, der trådte i kraft 1. juli 2020, betød også, at logoer og reklamer fra banker ikke kunne optræde i sammenhæng med spilfirmaer til for eksempel kampe, i klubblade, på bandereklamer eller trøjer. Det har fået pengeinstitutter, der udbyder forbrugslån, til at trække eller overveje deres sponsorater fra klubber og foreninger.
Den nye aftale, som er indgået af regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, ændrer nu forbuddet, sådan at det ikke gælder for sponsorater af sportsklubber, sportshold, almennyttige foreninger og fonde, såfremt banken eller låneudbyderen ikke tilbyder forbrugslån, hvor de årlige omkostninger i procent er over 25.
Regeringen: Vi lytter til idrætslivet
Det har været vigtigt for politikerne at holde fast i et opgør med markedsføring af kviklån i forbindelse med reklamer for spil og spiludbydere, selv om den nye aftale lemper på reglerne et enkelt sted.
”Jeg er glad for, at vi sammen med et bredt flertal har fundet en løsning, der kan sikre sponsorater til danske sportsklubber og lokale foreninger. Vi er i regeringen stolte af det opgør, vi har taget med kviklån og de ublu renter, vi tidligere har set på markedet. Samtidig lytter vi, når dansk idrætsliv siger, at deres økonomi bliver hårdt ramt. For de lokale håndboldklubber, fodboldklubber og lignende har alle en vigtig betydning for vores og ikke mindst danske børns fritidsliv,” siger fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen i en pressemeddelelse.
Det vil fortsat være forbudt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder eller kviklån til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere i reklamer online, på TV og i det offentlige rum.
Glæde hos DBU og DIF
Hos Dansk Boldspil-Union (DBU) er de meget glade for den nye aftale, der blandt andet gør det muligt for Arbejdernes Landsbank at fortsætte med at sponsorere herrelandsholdet i fodbold, selv om holdet også sponsoreres af Oddset/Danske Spil.
”Lovens konsekvenser har ramt hele dansk fodbold og idræt, og vi hilser lovændringen meget velkommen,” siger administrerende direktør i DBU, Jakob Jensen, i en artikel på DBU’s hjemmeside.
Også hos Danmarks Idrætsforbund (DIF) er der stor tilfredshed.
”Det er intet mindre end en virkelig god nyhed. Kviklånsloven har truet med at efterlade flere af vores klubber, forbund og landshold med økonomiske lussinger, men med aftalen er det lykkedes for politikerne at forhindre tab af sponsorindtægter, som potentielt kunne være katastrofale,” siger adm. direktør i DIF, Morten Mølholm Hansen i en pressemeddelelse.
Erhvervsministeren skal nu fremsætte lovforslaget om ændringen i Folketinget, og partierne bag aftalen er i øvrigt enige om at evaluere justeringen om et år.