Ny rapport: Svømmeklubberne er tilfredse med samarbejdet mellem SvømDanmark og DGI Svømning, men efterlyser bedre overblik og mindre konkurrence
En ny rapport fra Idan viser, at de danske svømmeklubber er tilfredse med samarbejdet mellem SvømDanmark og DGI Svømning. Under overfladen gemmer der sig dog ønsker om bedre kommunikation, tydeligere overblik over uddannelsestilbud og mindre konkurrence mellem organisationerne.
Siden 2017 har SvømDanmark og DGI Svømning arbejdet sammen om at tilbyde kurser, inspiration og sparring til de mange instruktører og hjælpeinstruktører, som underviser i alt fra babysvømning til vandskræk. I 2019 blev samarbejdet udvidet yderligere i forbindelse med et i ’Bevæg dig for livet ’-partnerskab med fokus på at få flere voksne til at svømme.
Idrættens Analyseinstitut (Idan) har nu taget temperaturen på svømmeklubbernes tilfredshed med samarbejdet og giver i en ny rapport perspektiver på, hvor de to organisationer bør fokusere samarbejdet fremadrettet.
Undersøgelsen peger blandt andet på, at svømmeklubberne ønsker bedre kommunikation, tydeligere overblik over uddannelsestilbud og et styrket samarbejde, som er mindre præget af konkurrence mellem organisationerne.
Klubbernes tilfredshed og samarbejdets værdi
Generelt modtager samarbejdet mellem SvømDanmark og DGI Svømning stor ros fra de danske svømmeklubber, hvor 73 pct. enten er tilfredse eller meget tilfredse med samarbejdet (se figur 1). 62 pct. mener endda, at samarbejdet har bidraget positivt til svømmesportens udvikling i Danmark.
Figur 1: Overordnet tilfredshed med samarbejdet mellem SvømDanmark og DGI Svømning (pct.)
For Henrik Hansen, som er konsulent i DGI Svømning, er det et skulderklap, at så mange svømmeklubber udtrykker tilfredshed med samarbejdet. Ifølge ham er det et udtryk for, at samarbejdet er blevet stærkere gennem årene.
“Gennem årene har vi lært hinanden at kende, og derfor er vi blevet rustet til at træffe gode beslutninger - både sammen, på hinandens vegne og til gavn for foreningerne.”
Det er dog stadig vigtigt for ham at imødekomme de udfordringer, som undersøgelsen peger på. Særligt når svømmeklubberne udtrykker et behov for at få større klarhed over samarbejdet mellem de to organisationer.
49 pct. af svømmeklubberne peger nemlig på, at der er et behov for at få et bedre overblik over de uddannelsesmuligheder, som de to organisationer udbyder, og ser det som et af de mest presserende behov for støtte.
I 2016 indgik SvømDanmark og DGI Svømning en aftale om at udbyde en fælles grunduddannelse og hjælpeinstruktøruddannelse. Aftalen indebar også en tydelig fordeling af de øvrige kurser og uddannelser i området mellem de to organisationer.
SvømDanmark blev ansvarlig for uddannelser inden for bassin- og livredderdommer, officials, kunstsvømning, vandpolo, udspring og konkurrencelivredning, mens DGI Svømning påtog sig ansvaret for uddannelser inden for babysvømning, voksen- og seniorsvømning og Aqua Fitness.
Fordelingen bygger på organisationernes kompetencer, men også klubbernes vurdering af organisationernes styrker og svagheder. Spørger man svømmeklubberne, er der nemlig stadig et udviklingspotentiale.
Behov for tydelig kommunikation og en fælles platform
Mange klubber er usikre på, hvem de skal kontakte, og hvor de kan finde de rette tilbud. Det understreger nødvendigheden af at skabe større klarhed omkring de nuværende uddannelsestilbud.
"Det, som vi tager med, er, at vi skal være tydeligere over for klubberne på, hvornår man kontakter den ene organisation, og hvornår man kontakter den anden. Klubberne går ikke så meget op i, hvem der hjælper dem – bare at de får hjælp," siger Allan Nyhus, som er direktør i SvømDanmark.
En konkret løsning kan være en fælles digital platform, hvor svømmeklubberne nemt kan få overblik over uddannelsesmuligheder og andre tilbud. Ifølge Henrik Hansen er det allerede på tegnebrættet.
"Det står højt på vores ønskeliste, og vi har givet hånd på, at vi i løbet af 2025 finder en god løsning for foreningerne."
Idans undersøgelse peger desuden på akutte behov i svømmeklubberne, især rekruttering af trænere og frivillige. Hele 46 pct. af klubberne nævner rekruttering af trænere som deres største udfordring.
"Rekruttering af trænere er en ny udvikling, som vi er nysgerrige på. Vi skal blive bedre til at hjælpe klubberne med problemet," siger Allan Nyhus.
Samarbejde frem for konkurrence
Selvom klubberne værdsætter samarbejdet, peger flere på, at de oplever konkurrence mellem de to organisationer. Det er en kritik, som både SvømDanmark og DGI Svømning tager alvorligt.
"Undersøgelsen viser, at klubberne oplever, at vi konkurrerer. Der skal vi kigge os selv i spejlet, og det er noget, vi skal arbejde på, ," siger Henrik Hansen.
Dog mener han også, at det er vigtigt at være opmærksom på de to organisationers forskellige værdier, kompetencer og måder at gøre tingene på.
“Vi har hver vores eksistensgrundlag, som vi ikke kan give køb på. SvømDanmark fokuserer meget på de konkurrencemæssige ting, såsom landshold, OL, internationale mesterskaber og generelt den internationale idrætspolitik. I DGI Svømning har vi et andet fokus. Vi har hver vores historik at forholde os til.”
Begge parter understreger, at en sammenlægning derfor ikke er på bordet. Ifølge Henrik Hansen skyldes det, at de to organisationer har forskellige værdier og styrker, som samlet set giver klubberne flere valgmuligheder:
"Der ligger noget sundt i, at vi er to. Det giver klubberne mulighed for at vælge, hvad der passer bedst til deres behov."
Et samarbejde i konstant udvikling
På trods af udfordringerne er SvømDanmark og DGI Svømning enige i, at samarbejdet har givet svømmeklubberne store fordele. Foreningerne slipper for at navigere i parallelle tilbud, og mange oplever en større effektivitet i den fælles indsats.
"Vi samarbejder, fordi klubberne kan se en fordel i det. Det er jo dem, vi er til for," siger Allan Nyhus.
Henrik Hansen slår fast, at samarbejdet er en dynamisk proces.
"Samarbejdet er lavet på baggrund af foreningernes ønsker. Hvis de ønsker mere, tager vi det alvorligt."
Med klare prioriteter på uddannelsesområdet og en fælles platform er der store forventninger til de kommende år, hvor organisationerne vil bruge klubbernes feedback til at forfine deres samarbejde.
"Vi vil blive ved med at være nysgerrige på, hvad klubberne har brug for, og udvikle os i takt med deres behov," slutter Henrik Hansen.
Hvad kan andre idrætsgrene lære af samarbejdet?
Ud fra tilfredshedsundersøgelsen er det tydeligt, at samarbejdet giver god mening for klubberne, der efterspørger det. Desuden er der potentiale for at gøre hverdagen lettere for klubberne, hvis samarbejdet lykkes med at minimere dobbeltarbejde og gøre det klart, hvilken organisation der står for hvad.
Ifølge Maja Pilgaard, som er chefanalytiker i Idan og medforfatter på undersøgelsen, er dette dog en svær øvelse for organisationer, der samarbejder. Derfor mener hun, at det er vigtigt at formulere et fælles mål for samarbejdet, men også at hver organisation definerer sit eget formål.
Hun mener desuden, at indholdet af samarbejdet og arbejdsfordelingen skal afklares tydeligt, mens det samme gælder for kommunikationen.
“Det er fint, hvis det ikke er alt, som organisationerne samarbejder om, men der bør være gode rammer for samarbejdet i praksis, for eksempel for deling af viden og information og en løbende dialog. Der bør desuden være afsat økonomi til konkrete samarbejdselementer og være et tydeligt ledelsesmæssigt ønske om samarbejde, så konsulenterne også oplever motivation i hverdagen,” siger hun.