Ny undersøgelse skal gøre foreninger bedre til at bruge digitale løsninger
Kulturens og Idrættens Innovationshub har bedt Idrættens Analyseinstitut om at se nærmere på muligheder og behov for at gøre brug af digitale løsninger i idræts- og foreningslivet i de kommende år. Projektet skal både se på danskernes brugeroplevelse i idrætten og belyse mulighederne for at digitalisere i fremtiden.
Hvordan bliver de digitale muligheder udnyttet i foreningslivet i Danmark? Og hvor er der behov for at sætte ind i forhold til digitalisering i fremtiden? Det er nogle af de spørgsmål, som Kulturens og Idrættens Innovationshub ønsker at få svar på i et nyt projekt, som Idrættens Analyseinstitut (Idan) skal gennemføre i samarbejde med Advice og Epinion.
Formålet med projektet er at skabe ny indsigt på digitaliseringsområdet, som kan inspirere foreninger, idrætsforbund og softwareudbydere til at forbedre de eksisterende digitale løsninger og udvikle nye. De digitale løsninger i foreningerne skal matche både brugernes forventninger og fremtidens udvikling inden for området.
Niels Anton Toftgård, analytiker hos Idan, ser spændende perspektiver i at kortlægge, hvor der er muligheder eller behov for at digitalisere de måder, som foreningerne løser deres opgaver på.
”Lige så mangfoldigt det danske foreningsliv er, lige så mangfoldigt er deres brug af digitale løsninger også. Det er ret interessant, da mange af foreningerne ofte har de samme udfordringer, som de forsøger at løse på forskellig vis – blandt andet inden for områder som drift, kommunikation, frivillighed og organisering. Forhåbentligt kan projektet i sidste ende være med til at give mindre bøvl og mere glæde ude i foreningerne,” siger han.
Tre trin på vejen mod et klarere billede af digitalisering i foreningslivet
Starten på projektet bliver en spørgeskemaundersøgelse blandt 4.000 danskere. Det er Epinion, der står for undersøgelsen, og den har fokus på de forventninger, som danskerne har til digitale løsninger i foreningslivet, og om de føler, at de er i stand til at bruge dem, de får tilbudt.
Projektet følger herefter to spor: I det ene spor undersøger Idan, hvordan en række idrætsforeninger bruger og ønsker at bruge digitale løsninger, og i det andet spor laver Advice en analyse af de generelle digitale trends og de muligheder, der vil påvirke foreningslivet i fremtiden.
Formålet med undersøgelserne er at skabe et klarere billede af
- manglerne i den nuværende oplevelse set fra foreningsmedlemmers og danskernes perspektiv
- hvordan kommercielle aktører og samfundsændringerne vil øge behovet for digitalisering
- fremtidens digitale medlemsrejse og potentialerne i at skabe en bedre digital kommunikation.
Den endelige rapport forventes færdig ved udgangen af 2022.