Nye stadioner er pengemaskiner
Med en stigning i omsætningen på 11 procent cementerer de største fodboldklubber deres position. Store stadionudbygninger er en del af forklaringen på indtægtsfremgangen.
Alene de 20 største fodboldklubber omsatte i sidste sæson for 27,5 mia. kroner, viser det internationale revisionsfirmaet Deloittes årlige opgørelse, den såkaldte Football Money League. I forhold til forrige sæson er der tale om en omsætningsstigning på 11 procent, og intet tyder ifølge Deloitte på, at væksten blandt fodboldens førende klubber er aftagende. Bl.a. vil lukrative tv-aftaler og nye stadioninvesteringer skabe højere indtægter i de kommende år. Et eksempel på denne udvikling er nummer fem på listen, Arsenal, der med sit nye Emirates Stadium øgede sine samlede indtægter på kampdagen med cirka 500 mio. kroner på et enkelt år. I gennemsnit omsætter Arsenal nu over 30 mio. kroner pr. spillet hjemmekamp.
Bedre rammer i Tyskland
Forbedrede stadionrammer op til VM i Tyskland bliver også angivet som en af årsagerne til, at fire tyske klubber har fundet vej til årets top-20, mens andre banker på døren.
De tyske klubber har dog trods høje tilskuertal væsentligt færre indtægter på kampdagen. Eksempelvis henter Schalke 04 blot en tredjedel af Arsenals indtægter pr. kamp. Antallet af engelske klubber i top-20 er siden sidste år faldet fra otte til seks. Men med nye tv-aftaler i Premier League til en værdi af cirka 10 mia. kroner om året over tre år venter Deloitte, at de engelske klubber vil genvinde deres dominerende position.Som sidste år topper Real Madrid listen med en samlet omsætning på cirka 2,6 mia. kroner, mens nummer 20 på listen, Werder Bremen omsatte for cirka 0,7 mia. kroner. Oversigten omfatter alene klubbernes indtægter og ikke deres evne til at skabe overskud af driften.