Odendo: Sportsauktioner i kraftig vækst
Iværksætter gør op med det klassiske sportssponsorat og kobler sponsorer, klubber og kunder på en helt ny måde gennem auktioner. Odendo vandt e-handelsprisen i 2015 og er nu ude i fem lande.
Mange sportsklubber og idrætsforeninger har svært ved at skaffe sponsorkroner til klubben, og det kræver ofte mange timer som parkeringsvagt, før klubkassen får et lille tilskud. Den udfordring blev startskuddet til auktionssiden Odendo, som er dedikeret til sport og velgørenhed.
I starten af 2014 startede fætrene Thomas Pedersen og Søren Nørgård Odendo, da de som håndboldspillere havde erfaret, at mange virksomheder hellere ville stille varer til rådighed for klubberne end kontanter. I dag har de aftaler med over 400 klubber. Klubbernes sponsorer kan via siden sætte en vare på auktion, og når auktionen er slut, går det indbragte beløb direkte til klubben. Det har vist sig at være en god forretning:
"Det gik lynhurtigt. Da vi havde været i gang i under et år, havde vi vundet e-handelsprisen som bedste nye e-handelsvirksomhed. Vi har samtidig fået investeringer fra Seed Capital og Nupark Accelerace," fortæller CEO Thomas Pedersen, der har mange års erfaring som iværksætter og bl.a. står bag online-butikken Vildmedvin.dk. En mio. kr. om måneden Odendo genererer for øjeblikket ca. en mio. kroner til sportsklubber og velgørenhedsorganisationer hver måned. Ambitionerne er langt højere, og konceptet er allerede udbredt til Danmark, Norge, Tyskland, Sverige og Polen. Der findes ifølge Thomas Pedersen ingen europæisk pendant, og det har overrasket ham, da potentialet er stort:
"Vi kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne nå en milliardomsætning med de lande, vi er ude i. Vi vil gerne kunne give lige så mange penge videre, som Danske Spil gør, men holde fast i den nære historie lokalt. Det er ambitionsniveauet. Grundideen er rigtig god, og hvis vi ikke får succes, så er det mig, der ikke kan eksekvere eller er for dårlig en iværksætter," forklarer han. Vil gøre en forskel Odendo er forretning og har da også i begyndelsen primært fat i professionelle og semiprofessionelle klubber. På sigt er det dog idrætten bredt set, der rummer det store potentiale. Det er samtidig et erklæret mål for Odendo at gøre en forskel for både de store og de små idrætsforeninger:
"Det tager 10 år at lave sådan et projekt, og så skal det også nytte noget og gøre noget godt. Det skal ikke bare være for at tjene penge. Jeg håber, vi kan være med til at give bedre vilkår for de travle ildsjæle i idrætsforeningerne," siger Thomas Pedersen.
Han mener, at mange eksisterende sponsorprodukter er dårlige, og at klubberne ofte har svært ved selv at tro på dem og derfor har svært ved at sælge dem til lokale virksomheder. Samtidig er han også klar over, at et nyt produkt som Odendo ikke blot sælger sig selv i en traditionsbunden idrætsforening:
"Vores koncept er nyt og lidt kompliceret. Det ville være nemmere, hvis vi solgte plaster. Det er vores udfordring at få det kogt ned og gjort kendt. Vores udfordring ligger bl.a. i det bureaukrati, der findes i idrætsverdenen, hvor der er interessekonflikter mellem afdelingerne i de større klubber, og bestyrelsen dermed har svært ved at beslutte noget."
Mere info
Artiklen om Odendo er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.
Besøg Odendo.dk.