Portrætter af 'Idrættens Iværksættere'
Som en vigtig del af projektet ’Idrættens Iværksættere’ præsenterer Idan løbende portrætter af iværksættere i den danske sportssektor. Læs alle portrætter og hent Idans rapport, der analyserer iværksætternes udfordringer.
Projektet ’Idrættens Iværksættere - teknologi og iværksætteri i den danske sportssektor’ sigter mod en beskrivelse af en sportsiværksættersektor, som gør brug af moderne teknologi til at udvikle nye sportsprodukter og –koncepter. Gennem en række artikler portrætterer Idrættens Analyseinstitut udvalgte iværksættervirksomheder på Idans hjemmeside, ligesom Idan i rapporten 'Idrættens Iværksættere' samler op på potentialer og barrierer for virksomhedernes udvikling.
Download eller bestil en trykt udgave af rapporten
Portrætter
SolarDrive: Golfteknologi i bugner i Danmark
Flere og flere danske virksomheder udvikler avanceret teknologi til golfindustrien. En af de nyeste er SolarDrive, som eksporterer grøn teknologi til de grønne baner i hele verden.
Klubmodul: Idrætsklubber ud af stenalderen
It-administrationssystemet Klubmodul erstatter krøllede girokort med onlinebetaling, hjemmebryggede hjemmesider med et cms-system og køer ved holdtilmelding i hallen med onlinetilmelding, men vil ikke konkurrere med sociale medier.
Sportsweb: It-klubhus til træneren på vej
Virksomheden Sportweb, der er specialiseret i webbaserede videoanalyseværktøjer, er på vej med et 'it-klubhus' målrettet trænere i store og små klubber.
Conventus: It-system boomer i DGI
400 idrætsforeninger har i 2009 købt systemet Conventus for at effektivisere administrationen og kommunikationsgangene. Det er et resultat af et tæt samarbejde mellem idrætsorganisationen DGI og iværksættervirksomheden Conventus.
SportPeople: Digital hånd til idrættens frivillige
It-udviklingsvirksomhed lancerer gratis webbaseret klubsystem målrettet den organiserede idrætsverden. Sport One Danmark er gået ind i projektet som kommerciel partner.
Munin: Mere nytænkning i fodboldtræningen
Iværksættervirksomheden Munin introducerer nu sit første produkt af nytænkende fodboldrekvisitter. ’M-station’ er blevet til i tæt samarbejde med spillere og trænere.
Seek4Fitness: 'Virtuelle arenaer' vil fusionere
Til januar går endnu en dansk ’virtuel sportsarena’ i luften. Seek4fitness har et klart internationalt sigte og spår, at mange af iværksætterne bag de nye sports- og motionsrelaterede sociale onlinenetværk på sigt vil gå sammen i kampen om at erobre verden.
Arena365: Arenaboomet fortsætter - på nettet
Virtuelle arenaer boomer på nettet. Seneste skud på stammen er Arena365.com, som kraftigt opfordrer den organiserede og uorganiserede idrætsverden til at benytte sig af de nye gratis værktøjer på nettet.
Wexer: Nyt online fitnesscenter
Tidligere Fitness dk-direktør Rasmus Ingerslev lancerer online fitnesscenter i Danmark – og resten af verden. Videoer, interaktion og motivation er vigtige elementer i den ambitiøse satsning.
Trainingpartner: Fællesskaber vil øge motivationen
Ny idrætsiværksætter satser på internettet som katalysator for nye motionsfællesskaber – og flere er på vej.
Sportzlife: Sportens Facebook på vej
Væksten i sociale medier på nettet rammer for øjeblikket sporten. Virksomheden Sportzlife vil samle alt under én paraply og være sportens svar på Facebook. Det kan skabe nye organisationsformer i idrætten.
Around Sport: Mere liv i hallerne
Iværksættervirksomheden Around Sport vil skabe liv i idrætshallerne før, under og efter træning og sportsbegivenheder. En fladskærm, en stander og trådløst netværk skal forbedre tilbuddene til bl.a. de yngste brugere af hallerne.
Venuetec: Topsport skal være topunderholdning
Dansk virksomhed bringer underholdningen i fokus på stadion og i hallen. Et solidt teknisk setup kombineret med underholdende indhold er vejen frem, når tilskuerne skal tiltrækkes.
PE-Redskaber: Iværksætter ønsker mere samarbejde
Iværksætter med succes med nytænkning af gymnastikredskaber ser store muligheder i større samarbejde mellem idrætsrelaterede virksomheder – hvis alle partere giver lidt af sig selv.
TræningsPavillonen: Fond bag idrætsiværksætter
En idé fra Lokale- og Anlægsfonden resulterede i oprettelsen af en iværksættervirksomhed specialiseret i udendørs træningsredskaber – TræningsPavillonen ApS.
Trophy Manager: Hobbyprojekt blev god forretning
To studerende ville erobre hele verden og samtidig have det sjovt. Det lykkedes med fodboldmanagerspillet Trophy Manager, som i dag konkurrerer med store spillere på markedet.
Frontstairs: Idrætspolitik en barriere for iværksætter
Både nationalt og internationalt støder it-virksomheden Sportssys ind i idrætspolitiske udfordringer, når deres administrationssystem skal udbredes.
ESNation: Millioner på spil i idrættens elektroniske pendant
Danske ESNation henvender sig til et marked med 400 mio. potentielle kunder. E-sport er så udbredt og kommercielt interessant, at venturekapitalfonde investerer i branchen.
Swirlnet: I live trods tocifret millionunderskud
Problemer med at trænge igennem til private forbrugere resulterede i millionunderskud i iværksættervirksomheden Swirlnet. Ny investor og ny strategi skal vende udviklingen
Streetgolf: Golf på Strøget
En sjov idé er blevet til et forretningskoncept og en ny golfvariant i Danmark. Trods en rolig opstart satser Streetgolf på international succes via et gennemført koncept.
ePower Technology: Avanceret trænignscykel ruller igen
Vejen fra første prototype til overskud på bundlinien er ofte lang for teknologiiværksættere. ePower Technology er tredje virksomhedskonstruktion bag avanceret indendørs træningscykel.
442.dk: Web-tv for fodboldfans
442.dk bryder med den traditionelle mediedækning af fodbold på topniveau i Danmark. Web-tv fra klubbernes dagligdag er hjørnestenen på den et halvt år gamle fodboldportal.
Enetpulse: Rig på resultater
Kontrolleret vækst og skarpt fokus på formidling af sportsresultater har skabt en dansk millionforretning. Enetpulse satser i sidste ende på et salg af virksomheden.
H2Ospin: Tålmodighed en dyd for idrætsiværksætter
En undervands spinningcykel er ikke nem at introducere for en fritidsvirksomhed på to mand. Men når den rette reference kommer, tror H20spin, at deres ’vandcykel' bliver et udbredt fænomen i danske svømmehaller.
Body Bike: Børnenes egen spinningcykel på vej
Den store danske producent af spinningcykler, Body Bike, udvikler ny model til børn. Succes med voksencykler skal overføres til børnenes verden og bidrage til folkesundheden hos de mindste.
Sport Solution: Den skjulte kamp i fitnesscentret
Davids kamp mod Goliat findes i mange brancher. Sport Solution er beviset på, at David kan leve side om side med Goliat – og måske oven i købet have nogle fordele som lille virksomhed.
Norwell: Fitness i det fri - fra Jordløse til Paris
Udendørs fitnessredskaber kan blive landsbyens og storbyens nye samlingspunkt og samtidig bidrage til folkesundheden. Det er håbet hos den unge virksomhed Norwell.
NIS-Sport: Idémanden fra Brønderslev
Selvstændig udvikler af sportsudstyr er oppe mod langt større konkurrenter. Målet er at blive 100% selvfinansierende udvikler af produkter, der opfylder idrættens forskelligartede behov.
Virklund Sport: Computeren skal ind i gymnastiktimen
Danmarks største leverandør til idrætsanlæggene udvikler og producerer selv udstyr til bl.a. skolehallerne, men savner politisk mod til at gøre skolens idrætstimer tidssvarende.
Avaleo: Fra NetDoktor til Grønkjærs knæ
Sundheds- og it-specialisterne Avaleo har kastet sig over idrætten og introducerer snart en elektronisk spillerjournal til professionelle fodboldklubber.
Endomondo: GPS skal motivere til motion
Danske Endomondo lancerer i forbindelse med årets DHL-stafet i København et site på nettet, der ved hjælp af GPS-teknologi registrerer alt om turen rundt i Fælledparken.
Fridrix: Fodboldfinter i 3D
Iværksætterfirmaet Fridrix udfordrer fodboldens konservative holdning til nye medier. Produktet Soccertrix skal bidrage med nye annoncemuligheder, underholdning og indlæring.
TrackMan: Fra missiler til golfbolde
Ved hjælp af militær radarteknologi ”tracker” danske Interactive Sports Games golfbolde for internationale topspillere og verdens største golfproducenter – og mere er på vej.
GoalRef: I mål trods fem år uden indtægter
GoalRefs elektroniske måldommer har været fem år undervejs, men ser nu ud til at komme over stregen til hele verden ved det kommende VM i herrehåndbold i Kroatien.
Global Goal: Fra drøm til mareridt - og til drøm igen
Med en usædvanligt god målnæse udviklede Jesper Langhorn i 2002 det runde fodboldmål ”Global Goal”. Men de forretningsmæssige mål havde han ikke. Det kostede dyrt, indtil Parken for et par år siden overtog den forretningsmæssige del.
GolfBox: Golfens hjemland køber dansk golfsystem
Det yderst specialiserede danske it-selskab GolfBox har pæn succes med eksport af sit administrationssystem til golfverdenen.
LogoPaint: Danske LogoPaint spinder guld på 3D-tæpper
På få år har reklametæppevirksomheden LogoPaint udviklet sig fra iværksættervirksomhed til international, professionel aktør på sportsmarkedet.
Ms2solution: Harpiksens fjende nr. 1
På godt et år har harpikseksperterne ms2solution introduceret fem nye produkter – heraf fire rettet direkte mod det danske håndboldmarked.
Swush.com: Virksomheden bag Morten Olsens tusinde hjælpetrænere
Managerspil baseret på virkelige sportsbegivenheder har på få år udviklet sig til en millionforretning på nettet. Swush.com er den største udbyder herhjemme og står bl.a. for driften af B.T.’s Drømmeholdet.
TracTrac: Teknologi forbedrer publikums oplevelse
Den danske virksomhed TracTrac forbedrer publikums oplevelse af svært overskuelige idrætsgrene gennem avanceret GPS-teknologi.