Priser på sportsrettigheder stiger
Ny international rapport om markedet for sportsrettigheder kan berette om stigende tv-rettighedspriser som konsekvens af de nye mediers rolle.
Priserne på sportsrettigheder steg markant, da betalings-tv kastede sig over sporten i 90’erne. Nu er samme udvikling ved at gentage sig med de nye mediers indtog på markedet. Mobil- og internetrettigheder presser rettighedspriserne op inden for flere sportsgrene. Det fortæller nyhedsbrevet Sportsmedia Daily.
Det britiske analysebureau Screen Digest har netop udgivet en rapport, der koncentrerer sig om medierettigheder inden for 14 sportsgrene i flere europæiske lande – blandt andet Danmark.
En af hovedkonklusionerne er, at internettet og mobiler giver nye og anderledes indtægtsmuligheder for idrætten. Det betyder samtidig øgede udgifter for tv, og flere kanaler må stå af over for de største sportsgrene, da det på grund af de øgede priser bedre kan betale sig at sende andre programtyper.
Boom i Holland og Belgien
To eksempler på det seneste boom i rettighedspriser findes i Holland og Belgien. I Holland er prisen på den hjemlige fodboldturnering steget fra 18 mio. euro i den forrige tv-aftale til 31 mio. euro i den nye aftale indgået med bredbåndsoperatøren Versatel.
I Belgien er situationen den samme, hvor Belgacom købte rettighederne til den belgiske liga for 36 mio. euro. Her var prisen på den forrige aftale 15 mio. euro.