Rig på resultater
Kontrolleret vækst og skarpt fokus på formidling af sportsresultater har skabt en dansk millionforretning. Enetpulse satser i sidste ende på et salg af virksomheden.
I 2000 havde Enetpulse en enkelt deltidsansat programmør. I dag sidder 25 it-folk i Pakistan, Bulgarien og Danmark og håndterer selskabets omfangsrige system af sportsresultater. Enetpulse har i sin otte år lange levetid specialiseret sig i at levere sportsresultater til diverse medier og forventer i år et overskud på 5 mio. kr. på baggrund af en omsætning på 23,5 mio. kr. Vækstvirksomhedens 80 ansatte fordeler sig over flere lande, og en række sportsgrene og lande er kommet til i løbet af årene. En stor succes – men direktør i Enetpulse, Leo Noer, maner til forsigtighed:
”Selvfølgelig skal man også passe på, at man ikke tager munden for fuld og bare udvikler og udvikler. Vi holder fokus på data. Vi kunne sagtens have haft mange flere opgaver, men det er dataene, vi koncentrerer os om at levere.”
Kontrolleret udvikling
I Enetpulses første leveår kom man ud af året med et underskud på en halv mio. kr. Virksomheden fik dog udviklet et system til formidling af sportsresultater, som siden er videreudviklet en del og har vist sig stærkt. Det er virksomhedens kerneydelse, men en af de store styrker er ifølge Leo Noer, at Enetpulse også tilbyder andre ydelser:
”Vi leverer flere pakker. Det er måske en af grundene til, at vi har haft den fremgang. Vi leverer ikke kun én fast pakke, men er fleksible og kan tilpasse os kundens behov. Og vi kan integrere vores data i systemudvikleres egne systemer.”
Blandt sideprodukterne er hosting, managerspil baseret på virkelige hændelser, spil og mobilløsninger. Ca. 25% af kunderne er danske, og her har ikke mindst TV 2 været vigtig for Enetpulse:
”TV 2 har vi haft et rigtig godt forhold til. De har hele vores pakke til nettet, tv og spil,” forklarer Leo Noer.
Teknologiske udfordringer
Den røde tråd i Enetpulse er altså resultaterne og det meget omfattende databasesystem med resultater fra bl.a. golf, fodbold, håndbold og tennis, som især leveres til aviser, internetmedier og bookmakere. Selve systemet er en vigtig faktor for Enetpulse i konkurrencen med andre store resultatudbydere i Europa – såsom Infostrada i Holland og Score24 i Sverige:
”Vores største styrke er helt klart den mængde af data, vi leverer i forhold til de andre. Og nøjagtigheden er høj hos os. Vi hører, at vores mængde af data er klart større end de andres,” fortæller Leo Noer.
Det omfangsrige system er dog samtidig Enetpulses store udfordring. Det kræver mandskab, knowhow og en god portion is i maven en gang imellem:
”Udvikling af selve systemerne har været den største udfordring. Nu er jeg ikke selv it-mand, og man har måske ikke den største tålmodighed, når man sidder med handlingsplanerne og projektbeskrivelserne. Nogle har sagt, at du skal lægge 100% til den tid, dine it-folk beregner, at det tager at udvikle de forskellige ting,” forklarer Leo Noer om tålmodighed i it-verdenen.Det var også på systemdelen, at Enetpulse i sin spæde opstart havde sine største udfordringer:
”Man kunne nok have ønsket sig, at vi havde fået bedre struktur på it-delen noget tidligere. Det var den, der haltede. Den kunne godt have været på plads et år eller to tidligere,” nævner Leo Noer.
Gør sig klar til et salg
Enetpulse har aldrig modtaget en opsigelse og har generelt både på medarbejder- og bestyrelsesplan en fast og efterhånden erfaren skare, der har været med siden de første par år. Det ser Leo Noer som endnu en stor styrke. Det betyder også, at virksomheden efterhånden har bevæget sig fra iværksættervirksomhed til mere etableret virksomhed. Enetpulse har ingen gæld i dag, og i nær fremtid kan den have vokset sig stor nok til et salg:
”Vi ejere har jo sat et treårsmål. Det er uden tvivl, at vi inden for tre til fem år enten har fusioneret eller er opkøbt af et større medie. Så skal det videre med nogle større spillere i markedet,” siger Leo Noer.
Nye aftaler er på vej med udenlandske medier, og Enetpulse ser ikke overraskende positivt på mulighederne for også i fremtiden at levere gode resultater – til medierne og på bundlinien.