Idan Artikel 13.08.2013

Seminar om sport og medier

Sportens rolle i mediernes forretningsmodeller bliver belyst på Danske mediers seminar i København, den 29. august.

Skrevet af: Ditte Toft

Mediebranchen er under pres, og mange medier leder konstant efter nye forretningsmodeller, hvor ikke mindst den danske og internationale sportsindustri ofte indgår i et foranderligt samspil med medieverdenen. Samspillet mellem medier, sport og journalistik er netop temaet, når branchesammenslutningen Danske Medier, torsdag den 29. august indbyder til et seminar i København med titlen ’Sport – nye muligheder for medier!’. Seminaret vil blandt andet belyse sportsdækningens dilemma mellem ’aktiv journalistik’ og rendyrket underholdningsvirksomhed, ligesom samspillet med de førende sportsvirksomheder, der efterhånden selv er medier med egenproduceret indhold, tv-kanaler, apps og massiv tilstedeværelse i de sociale medier, bliver belyst. Seminaret foregår på Hotel Phønix i Bredgade i København. Seminaret er offentligt med medievirksomhedernes kommercielle og redaktionelle medarbejdere samt sportsvirksomheder, bureauer og sponsorer som de primære målgrupper.

Program

08:30 Registrering 09:00 Velkomst Aktivitetschef Morten Kamper, Danske Medier 09:10 Sport, medier og journalistik – et kompliceret partnerskaber Idrættens Analyseinstitut beskæftiger sig ofte med analyser af forholdet mellem sport, medier og journalistik i danske og udenlandske medier. Hvor ligger de største udfordringer og måske nogle forsømte muligheder? Direktør Henrik Brandt og journalist Ditte Toft, Idrættens Analyseinstitut 09:40 Sociale medier – Når klubber og spillere bliver medievirksomheder Sportsvirksomheder bruger i stigende grad sociale medier til at skabe øget loyalitet hos deres fan. Men hvad er best practice? Hvordan udnytter man de nye kanaler til at skabe engagement og forlænge kampoplevelsen Morten Saxnæs, Wibroe, Duckert & Partners 10:00 Viaplay – betaling for indhold Country Manager Bo Bergstedt, Viaplay AB 10:20 Pause 10:40 Post Danmark – betragtninger fra en sponsor Post Danmark Rundt – Danmarks nok største sportsbegivenhed. Hør om, hvordan du får alle beboere i Hovborg til at stille sig ud på gaden. Hvordan du får dine bedste kunder til at bruge timer i samvær med salgskonsulenten. Hør hvorfor Marc Cavendish hellere vil køre på cykel på Frederiksberg Allé end at holde fri. Hør hvordan Post Danmark arbejder med medier og håndterer dopingproblematikken. Sponsor- og eventchef Jørgen H.K. Jepsen, Post Danmark 11:00 Professionelle sportsbrands og licensaftaler Professionelle sportsvirksomheder tænker meget på deres brand-værdi. Hvilke indtægtskilder har virksomhederne? Hvilke samarbejdsaftaler indgår de – fx med medievirksomheder? Udnytter medievirksomheder potentialet? Anna Lisa McBride, Nordic Licensing Agency 11:20 Kontrakter og alliancer i sportens verden Advokat Martin Dahl Pedersen, Kromann Reumert 12:00 Slut