Idan Artikel 29.10.2010

Sociale medier passer godt ind i idrætsforeningen

Facebook-ekspert anbefaler idrætsforeninger at bruge sociale medier. Han står selv bag Gentofte Volleys Facebook-satsning, som helt har erstattet den gamle hjemmeside.

Skrevet af: Martin Hedal

Skriver man www.gentoftevolley.dk, kommer man direkte til volleyballklubben Gentofte Volleys fanside på Facebook. Klubben har taget skridtet fuldt ud og droppet den gamle ’traver’ af en hjemmeside til fordele for verdens største sociale medie Facebook.

Bag satsningen står klubbens næstformand Max Hoffmann-Dose, der til daglig også arbejder professionelt med sociale medier som direktør for den Facebook-specialiserede virksomhed Nodes’ tyske afdeling.

Han anbefaler andre Facebook-vante ildsjæle i landets idrætsforeninger at gøre det samme, som Gentofte Volley har gjort, da foreningens sociale liv dermed kan fortsætte uden for træningstimerne:

”En forening er et socialt samlingspunkt, hvorfor skulle den ikke også være det på nettet? Lad os da åbne op for, at alle kan kommentere og diskutere, ligesom de gør i hallen eller på turen,” siger Max Hoffmann-Dose.

Han gør opmærksom på, at Facebook-fansiden ikke udelukker folk, der ikke er på Facebook, da den for dem blot fungerer som en almindelig hjemmeside.

Argumenter står i kø

Det krævede et par runder i bestyrelsen, før Facebook-satsningen blev sat i gang hos Gentofte Volley, men Max Hoffmann-Doses argumenter overbeviste de øvrige bestyrelsesmedlemmer:

”Vi må desværre erkende, at der er mange i bestyrelserne i klubberne, der måske ikke har følingen med de platforme, man skal bruge. De fleste fra vores bestyrelse er på Facebook, men de ville aldrig selv have taget initiativet,” fortæller han.

Blandt argumenterne var nedenstående, som han i dag anbefaler andre idrætsforeninger at tage med i deres overvejelser:

  • Det er der, vores brugere er (på Facebook)
  • Det er tovejskommunikation, der involverer vores fans (herunder medlemmer)
  • Der er adgang til mere perifere fans, og modstanderholds spillere skaber også trafik
  • Alle kan deltage aktivt (’poste’, kommentere osv.)
  • Der er plads til mindre nyheder: mere relevans, mindre pressemeddelelsesagtigt som på den gamle hjemmeside
  • Flere bidrager, da næsten alle har prøvet at ’poste’ noget på Facebook og er fortrolige med platformen
  • Mange kender Facebook, og hjemmesiden er på den måde ikke så afhængig af en webmasters indsigt i et cms-system
  • Der er langt flere besøgende på Facebook-siden, end der nogensinde har været på hjemmesiden

Gentofte Volleys Facebook-fanside har i dag ca. 400 fans og i snit 5000 besøg om ugen. Hjemmesiden havde til sammenligning maksimalt 1000 besøg på en hel måned.

Rådgivning centralt for mange klubber

Idan foretog i marts 2010 en kvantitativ Facebook-analyse og fandt langt over 100.000 danskere engageret i den brede idræt på Facebook. Den statistik fortæller dog ikke noget om, hvordan Facebook-grupperne og -fansiderne er administreret.

Ud over engagement fra en eller flere frivillige kræver en velfungerende Facebook-gruppe eller Facebook-fanside således også en smule viden om Facebooks muligheder. Max Hoffmann-Dose ser et potentiale i, at den viden formidles oppefra og ud til idrætsforeningerne:

”Social media-kurser er en god idé. Forbundet kan hjælpe foreningerne med, hvordan man gør det – ret basal viden i virkeligheden. Jeg ved ikke, om ansvaret ligger hos forbundet, men inspirationen bør i hvert fald komme oppefra,” slutter Facebook-eksperten.