Sponsorpenge går til mandesporten
Trods stigende interesse for kvindesport løber mændene fortsat med de store aftaler. En ny undersøgelse fra England understreger kløften mellem sponsorater på henholdsvis mande- og kvindeidræt.
The Commission on the Future of Women’s Sport i England har netop udgivet rapporten ’Big Deal?’, der belyser kvindesportens andel af sponsormarkedet og dens potentiale som investeringsobjekt. Rapporten slår fast, at mandesporten dominerer sponsorinvesteringerne trods et uudnyttet potentiale i kvindesporten, der bl.a. har oplevet stigende seertal gennem de seneste år. Ifølge rapporten tager mandesporten 61,1 pct. af værdien på sponsoraftalerne i Storbritannien. Modsat får kvinderne kun 0,5 pct., mens 38, 4 pct. af værdien af sponsoraftalerne går til ’blandet sport’. Præcis hvor stor skævvridningen mellem mande- og kvindesport er, fremgår dog ikke klart pga. kategorien ’blandet sport’, som ikke angiver, hvor stor en andel kvinderne udgør i denne kategori. På tv-siden har der ifølge rapporten over de seneste år været en stigning i interessen for kvindesport. Bl.a. har der været et en stigning i antallet af tv-seere til kvindernes VM i fodbold og Wimbledons kvinderække, ligesom der er blandt sportsfans i Storbritannien en interesse for at få mere kvindesport på tv, hedder det i rapporten.
OL giver gode muligheder
Rapporten peger på de kommende olympiske lege i London, hvor verdens øjne vil hvile på England og de mange kvindelige atleter, som en oplagt platform for at investere i kvindesport.
En international undersøgelse af mediedækningen under OL i 2004 i Athen (’Sportswomen at the Olympics. A Global Content Analysis of Newspaper Coverage’) viser, at der generelt er et langt større fokus på kvindesport i forbindelse med de olympiske lege. Og med afsæt i avisernes dækning af i ca. 20 lande påviser undersøgelsen, at kvindeidrætten af samme grund får så meget mere plads på sportssiderne under et OL, at kvinderne er tæt på den samme dækning som mændene. Det står i kontrast til i den daglige dækning, hvor kvindeidrætten kun udgør en lille del af nyhedsbilledet. Endelig vurderer den nye rapport ’Big Deal?’, at investeringer i kvindesporten er vigtige for at sikre, at flere kvinder bliver idrætsaktive i England, hvor 80 pct. af kvinderne ifølge rapporten ikke er tilstrækkeligt fysisk aktive. Denne begrundelse er dog til diskussion, da international forskning ikke har kunnet påvise nogen stærk sammenhæng mellem eliteidræt og breddeidrætsdeltagelse.