Teknologi forbedrer publikums oplevelse
Den danske virksomhed TracTrac forbedrer publikums oplevelse af svært overskuelige idrætsgrene gennem avanceret GPS-teknologi.
Hvor spændende er det at se en orienteringsløber løbe ind i en skov og komme ud igen lidt senere? Orienteringsløb er umiddelbart ikke en oplagt publikumssport, da det ganske enkelt er svært at følge med i, hvad der sker. Det satte tre inkarnerede orienteringsfolk sig for at ændre i 2004 med virksomheden TracTrac.
TracTrac udstyrede dengang deltagerne i orienteringsløbet Copenhagen City Cup med en GPS-sender, så publikum kunne følge med i begivenheden på storskærm. Det blev så positivt modtaget, at TracTrac besluttede sig for at køre videre som decideret virksomhed. I dag kan TracTrac berette om en pæn succes med GPS-tracking af sportsbegivenheder.
Adskillige såkaldte live-trackinger i mange forskellige idrætsgrene og lande er det blevet til. Så forskellige idrætsgrene som sejlsport, marathonløb, kano/kajak, adventurerace, skiløb, roning, orientering og langdistance hestevæddeløb har haft glæde af TracTracs sporingsekspertise. Ofte bliver trackingen distribueret både på internettet og på storskærm – nogle gange parallelt med levende billeder. Teknologien er browserbaseret, så alle med adgang til internettet kan få adgang til trackingen.
Succesen kommer ikke af sig selv
Et avanceret produkt med solid software i ryggen er ikke nok for at få succes. Det har TracTrac som et væld af andre teknologivirksomheder erfaret. En af TracTracs stiftere er tidligere orienteringslandstræner og nuværende direktør i TracTrac Jakob Ødum. Han fortæller her om udfordringerne med at få tilstrækkeligt med kunder i butikken:
”Det tager tid at snakke med folk. Og hvis man skal ind i en ny idrætsgren, skal man finde ud af, hvem det er, der er parat til at dele den her vision med os. Hvem kan rykke, og hvor er de arrangører, som er parate til at tage det ind?”
Det er dog ifølge en anden af TracTracs stiftere, den rutinerede orienteringsløber Chris Terkelsen, lykkes at stable en forretning på benene, som løber fornuftigt rundt. Det skyldes ifølge ham ikke mindst de i alt tre stifteres forskellige kompetencer:
”Jeg tror, det har været en fordel for os, at vi tre grundlæggere har ret forskellige profiler. Vi komplementerer hinanden med meget forskellige kompetencer.”
Chris Terkelsen er Cand.merc. i International Business, Jakob Ødum er bachelor i datalogi og psykologi, mens den tredje stifter Jesper Grooss er Ph.D. i Matematisk Modellering. Dermed dækker de tilsammen både de teknologiske og forretningsmæssige områder.
Idrætten skal turde bruge teknologien
En af barriererne for TracTrac er idrættens tilbageholdenhed over for nye initiativer:
”Selvom sportens verden som regel er rimelig progressiv, så tror jeg også, at den kan være relativt konservativ nogle gange. Hvis man går rundt og er lullet ind i en opfattelse af, at ”vi er svære at formidle – det er svært at komme ud med det her”, så skal vi have fat i de folk, som synes, at det kunne være spændende at formidle det – få dem med på vognen,” forklarer Jakob Ødum.
De progressive folk findes bl.a. i orienteringsverdenen, hvor TracTrac til stor begejstring for orienteringsinteresserede stod for live-tracking af VM i orienteringsløb i 2006. Chris Terkelsen fortæller:
”Det har helt klart begunstiget os, at der inden for orienteringssporten har været en villighed til at tage risici og være meget visionære og målrettede med hensyn til live-tracking. Live-tracking var jo ikke specielt velafprøvet, da arrangørerne af VM i Danmark i 2006 tog os ind, men man kan vel roligt sige, at de lavede en relativt stor satsning på det. Og det endte jo med at blive en stor succes – både for arrangørerne, men også i særdeleshed for os.”
Spændende fremtidsudsigter
TracTrac ser generelt lyst på fremtidens muligheder for både i Danmark og udlandet at tilbyde GPS-tracking og tilføre merværdi til publikums sportsoplevelse. Håbet er, at TracTrac kan blive en god forretning på sigt. Chris Terkelsen forventer, at TracTrac om fem år har været igennem en betydelig udvikling:
”Jeg tror, at vi på det tidspunkt er en global trackingvirksomhed. Der er på det tidspunkt sket en meget højere integration med andre teknologier og medier på formidlingen af sport – for eksempel levende billeder og lyd. Og så er livetrackingen meget mere let tilgængelig dels for arrangørerne og dels for brugerne. […] Jeg håber da, at vores passion for sport og formidling vil være den drivende kraft i TracTrac altid, men at vi samtidig kan lave en god forretning ud af det, sådan at vi ikke skal gå for langt under, hvad vi kunne tjene i et almindeligt job.”
Live-trackingens integration med andre medier åbner desuden ifølge Jakob Ødum et interessant og nyt perspektiv i forhold til spillebranchen:
”Hvis vi tror på, at der er idrætsgrene, der kan løftes gennem tracking integreret med andre medier, så er der måske også idrætsgrene, som får potentialer som spilleobjekter. Altså, så kan man spille på sejlsport, fordi man kan rent faktisk følge det, mens det foregår.”