Idan Artikel 01.12.2006

Tilfredse brugere

Lokale- og Anlægsfondens sagsbehandling og bistand til idræts- og kulturbyggerier får gode anmeldelser af brugerne.

Skrevet af: Henrik H. Brandt

Selv om Lokale- og Anlægsfonden (LOA) i folkemunde har døjet med betegnelsen ’Lokale og Afslagsfonden’ får fondens støtte og vejledning i forbindelse med etablering af idræts- og kulturbyggerier rigtig gode anmeldelser af brugerne i en brugerundersøgelse, som Epinion netop har gennemført for LOA.

Selv blandt de ansøgere til enten fonden eller ’Klublokale og Værestedspuljen’, som har modtaget afslag på støtteanmodningerne, er der generel tilfredshed med sagsbehandlingen hos LOA. Ikke mindst giver ansøgerne samarbejdet med LOA markant højere karakterer end ved tilsvarende brugerundersøgelser i henholdsvis 1999 og 2003.

Lokale- og Anlægsfonden har en egenkapital på 140 mio. kr. og modtager hvert år ca. 80 mio. kr. fra tipsmidlerne, som udmøntes i støtte, lån og garantier til idræts- og kulturbyggerier. Støtten opleves som særdeles vigtig af brugerne. Kun otte pct. af de ansøgere, som har modtaget støtte fra fonden, svarer, at projektet ville være gennemført uden støtte fra LOA. Omvendt har 57 pct. af de ansøgere, som har fået afslag på ansøgninger til LOA, gennemført projekterne uden LOA’s medvirken, men ofte i en væsentligt forandret form.

Hjemmearbejde vigtigt

Ifølge brugerundersøgelsen betaler det sig at ofre tid på at kontakte LOA og generelt studere fondens støttepolitik grundigt, inden man sender en ansøgning. ’Risikoen’ for at få afslag på en ansøgning er ifølge brugerundersøgelsen markant højere, hvis selve ansøgningen er den første kontakt til LOA i processen.

Lavest score i brugerundersøgelsen har bladet halvårsmagasinet ’Tribune’, hvis eksistens blot 13 pct. af ansøgerne kender til. Retfærdigvis har bladet dog også sin primære målgruppe blandt kommuner, arkitekter osv. med daglig berøring med idræts- og kulturbyggeri. Er Tribune således ukendt i den brede befolkning, er LOA’s ansøgere til gengæld både flittige og tilfredse brugere af LOA’s hjemmeside.

Af forbedringsmuligheder viser brugerundersøgelsen et ønske blandt mange brugere om en større grad af teknisk rådgivning fra LOA’s side. Meget apropos viser en anden frisk evaluering fra LOA blandt gennemførte byggerier, at der typisk afsættes alt for lidt depotplads i danske idræts- og kulturbyggerier. Over 70 pct. af projekterne erkender efterfølgende, at omfanget af depotplads er for lille i forhold til behovet.