Idan

Idan undersøger klubbers tilfredshed med svømme-samarbejde om kurser og uddannelser

Siden 2017 har SvømDanmark og DGI Svømning arbejdet sammen om blandt andet kurser og uddannelser. Nu har de to organisationer bedt Idrættens Analyseinstitut om at undersøge, hvor tilfredse svømmeklubberne er med samarbejdet og give perspektiver på, hvordan det kan udvikles fremover.

Da samarbejdet mellem SvømDanmark og DGI Svømning så dagens lys i starten af 2017, var det på opfordring fra svømmeklubberne. Flere undersøgelser blandt deres medlemmer viste dengang, at klubberne ønskede, at udbuddet af især kurser og uddannelsestilbud skulle være lettere at overskue. Siden har samarbejdet betydet, at SvømDanmark og DGI Svømning i dag arbejder tæt sammen om at udbyde kurser og andre typer af uddannelse.

Nu er tiden kommet til at spørge svømmeklubberne, hvor tilfredse de er med samarbejdet. SvømDanmark og DGI Svømning har derfor bedt Idrættens Analyseinstitut (Idan) om at lave en undersøgelse, som også skal give ideer til, hvordan samarbejdet kan udvikles fremover. Dermed får parterne viden til at organisere og prioritere de kommende indsatser i samarbejdet.

Undersøgelsen gennemføres i to dele. I første del vil undersøgelsen se nærmere på svømmeklubbernes tilfredshed med de konkrete kurser og uddannelsestilbud, som SvømDanmark og DGI Svømning sammen udbyder. Det skal ske gennem en spørgeskemaundersøgelse, som sendes ud til relevante svømmeklubber i hele Danmark, herunder foreningsformænd, frivillige og lønnede medarbejdere i ledelse og administration.

I anden del afdækker undersøgelsen svømmeklubbernes ønsker og behov i forhold til de to organisationers nuværende tilbud og fremadrettede samarbejde. Det skal ske gennem en række online fokusgruppeinterviews, som også kan bruges til at uddybe spørgeskemaundersøgelsens resultater. 

Undersøgelsen forventes afsluttet i oktober 2024.

Chefanalytiker, ph.d.

Maja Pilgaard

Idrætsvaner, idrætspolitik, udsatte, kommuner

Analytiker

Mette Eske

Corona, idrætsvaner, trends og tendenser